Hopp til innhold

Trenger godsløft over riksgrensen

Daglig kjører 2 200 lastebiler over Svinesund med varer som skal inn og ut av landet. Bygging av "The missing link" kunne gitt mye mer togfrakt.

Trailer

SPRENGT I 2025. Det kan bli aktuelt å bygge ut motorveien til seksfeltsvei gjennom Østfold på grunn av de store godsstrømmene.

Foto: Rainer Prang / NRK

Prognosen for godstrafikken i årene framover peker i en retning, og i Østfold regner man med at kapasiteten på den nye motorveien vil være sprengt i 2025.

– De siste prognosene viser at det kan bli aktuelt å bygge ut motorveien til seksfeltsvei gjennom Østfold på grunn av de store godsstrømmene, sier Tom E. Granquist til Jernbanemagasinet.

Granquist har ansvaret for å lede arbeidet med å utvikle et fellesnordisk intercitynett og en grønn godskorridor som også inkluderer Nord-Tyskland og Nederland.

Les også:

Illustrasjonsfoto

13 MIL FRA HALDEN. Trafikverket i Sverige og Jernbaneverket i Norge kan få oppdraget med å planlegge den viktige strekningen mellom Halden (bildet) og Öxnered på svensk side.

Foto: Rainer Prang / NRK

"The missing link" - 13 viktige mil

En undersøkelse fra Transportøkomisk institutt (TØI) viser at jernbanen kan ta mange ganger så mye av godset, i forhold til i dag - men det krever bedre infrastruktur.

Hvis TØIs ferske analyse, om at det er mulig å mangedoble godstrafikken på bane skal bli virkelighet, trengs det satsing på dobbeltspor inn og ut av Norge over grensen.

- Vi vil arbeide for et norsksvensk selskap for å bygge den strekningen som framstår som "the missing link", nemlig mellom Halden og Öxnered.

Det er disse 13 milene som vil være infarktet i hovedpulsåra for norsk import og eksport, sier Granquist.

Nå håper han at Trafikverket i Sverige og Jernbaneverket i Norge får i oppdrag å samarbeide om å planlegge denne strekningen.

Les også:

Kan øke volumet med ti prosent

Norge er verdensledende på lastbærere, som lett kan flyttes mellom bil, båt og tog, og det fraktes flere konteinerenheter på bane i Norge enn det gjøres i Frankrike, skriver Jernbanemagasinet.

I Norge går stykkgodset på jernbane takket være en tett samkjøring mellom togselskap, kunde og terminal.

Erling Sæther, som næringspolitisk direktør i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening, sier svensk logistikk er bilbasert i en helt annen grad enn i Norge.

- Det viktigste for jernbanen er å lykkes i korridoren Göteborg-Malmö-København. Det er her halvparten av det godset som skal til Norge, oppstår, sier han.

Sæther mener valg av transportmiddel for import til Norge skjer i utlandet, og at innsalgsarbeidet må skje mot de utenlandske aktørene.

- Med systematisk arbeid ser jeg ikke bort fra at det er mulig å øke godsvolumet på dagens jernbane med ti prosent, sier Erling Sæther til Jernbanemagasinet.

Les også:

Mye er på plass allerede

Men skal det flyttes mer gods fra vei til bane, må det gjøres noe med infrastrukturen, noe som også vil gi et løft for passasjertrafikken på tog.

En utredning fra konsulentselskapet Atkins viser at en dobbeltsporet moderne jernbane på strekningen Oslo-København kan gi 9,4 millioner passasjerer årlig.

Mye av denne moderne jernbanen er allerede ferdig eller under bygging.

Øresundbanen mellom København og Malmö har vært i bruk i 12 år, og snart er tunnelen gjennom Hallandsås ferdig.

Dobbeltsporet mellom Gøteborg og Öxnered skal tas i bruk i løpet av 2012.

Da gjenstår Follobanen, dobbeltsporet til Halden – og "the missing link" mellom Halden og Öxnered.

I mellomtiden sliter både person- og godstrafikken med for lite sporkapasitet.

Direktør Informasjon og strategi Bjarne I. Wist

AVGJØRENDE Å FÅ TAK I UTENLANDSK GODS. - Det er det som til syvende og sist skal bygge opp under det nasjonale nettet, sier Bjarne I. Wisi Carginet.

Foto: Cargonet

Jernbanen klarer ikke å konkurrere

For godstogselskapene har det vært smalhans lenge, og årsakene er blant annet å finne i finanskrisen, konkurransen fra utenlandske lastebiler, og noe skyldes dårlig kvalitet på leveransen – det vil si at toget har kommet fram forsinket eller ikke i det hele tatt.

- For å bevare norsk godstransport på bane, tror vi det er avgjørende å få tak i de bilvolumene som kommer lenger sørfra enn fra Göteborg.

Internasjonalt gods både er og kommer til å bli viktig. Det er det som til syvende og sist skal bygge opp under det nasjonale nettet, sier Bjarne I. Wist, informasjons- og strategidirektør i Cargonet til Jernbanemagasinet.

Norge er Sveriges viktigste eksportland, og det bekymrer svenskene at togtilbudet er for ustabilt.

Vil ha på plass "grønn korridor"

Det er en økende interesse for å få til en "grønn godskorridor" fra Rotterdam via Øresund til Oslo.

Nå skal Corridor of Innovation and Cooperation (COINCO) arbeide videre med å se på finansieringsløsninger og organisasjonsmodeller for å få bygd ut jernbanen mellom Halden og Öxnered.

I et brev sendt til daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa tidligere, ber Gøteborg-Oslo-regionen (GO-samarbeidet) om et møte, for å begynne arbeidet som skal lede fram mot en intensjonsavtale mellom Norge og Sverige for videreutvikling av strekningen Halden-Öxnered, skriver Jernbanemagasinet.

Forespørselen er fra norsk side undertegnet av lederen av GO-samarbeidet, byrådsleder Stian Berger Røsland i Oslo kommune og fylkesordførerne Nils-Aage Jegstad (Akershus) og Ole Haabeth (Østfold).