Hopp til innhold

Togtransporten gjenoppstår i Halden

Fredag sendes første tog med papir fra Halden til kontinentet.

Togtransport i Halden

SATSER PÅ RETURFRAKT. Hver trailer kan laste 28 tonn gods - og på vei sydover skal de hovedsaklig lastes med norsk papir, mens de motsatt vei skal lastes med italienske produkter.

Foto: Rainer Prang / NRK

Etter at togtransporten ble lagt ned for ca. 1 år siden dras dette nå i gang igjen med danske AS J. Lauritzen som transportør.

– Papir fra Saugbrugs vil gå til Verona i Italia en gang per uke, noe som betyr redusert biltransport og redusert utslipp av CO2 – etter prinsippet papir ut og returvarer av ulikt slag tilbake, skriver informasjonssjef Erik Sandersen i Norske Skog i en pressemelding.

Neste utvidelse etter en oppstart med Italia kan være det tyske markedet.

Viktig kontrakt for transportøren

Årsaken til at transport på skinner gjenopptas er, etter det NRK erfarer, at konkurransen på transportmarkedet i Europa er såpass bra at Halden-bedriften hadde flere gode alternativ å velge mellom.

Med togtransport når Saugbrugs-papiret det europeiske markedet i løpet av et par dager.

Transportselskapet J. Lauritzen’s Eftf. skriver i en pressemelding at de forventer å doble staben som en følge av avtalen med Saugbrugs.

– Vi forutser en betydelig vekst innen området intermodale transportløsninger. Vi forventer å øke omsetningen med rundt 100 millioner kroner, sier direktør Lars Winther Sørensen.

Container på hjul

STOR INVESTERING. Det danske selskapet har kjøpt inn 120 trailere, som både kan plasseres på togvogn og transportere varer til og fra Norge på veien.

Foto: Rainer Prang / NRK

Stor investering

De 120 nye, knallrøde trailerne, har en markedspris på rundt 25 millioner kroner, og skal blandt annet kjøre med toget mellom Halden og Verona i Italia.

Hver trailer kan laste 28 tonn gods - og på vei sydover skal de hovedsaklig lastes med norsk papir, mens de motsatt vei skal lastes med italienske produkter som vin, mat og designprodukter.

Hvert togslep fra Halden skal bestå av 26 trailere, som hver seg har en kapasitet på 28 tonn.

Årlig regner man med at godsmengdene via tog med trailerhengere vil tilsvare rundt 6.000 trailerlass.