Sist høst og vinter handlet mye om
og salget sank merkbart, ikke bare for Nortura.Dette skjedde samtidig som
var i sin innkjøringsfase, sier informasjonsdirektør Elin Ytterdahl Tohje i Nortura.– Innfasingen av normal drift på Hærland medførte noe høyere kostnader. Samtidig er det produsert mindre, og solgt mindre fjørfeprodukter i år. Sammenslåingen av Coop og ICA førte også til noe tap av markedsandeler, fortsetter Tohje.
Dårlig start, bedre i sommer
Det har ført til at Nortura etter 2. tertial, eller årets åtte første måneder, samlet har et underskudd på 35 millioner kroner før skatt. De 80 millionene konsernet gikk i pluss de fire siste månedene er med i det regnestykket.
Hvor mye av dette som kan knyttes til anlegget i Hærland er ikke mulig å si, siden Nortura ikke oppgir regnskapstallene knyttet til det enkelte anlegg. Tohje ønsker heller ikke å antyde noe om ventede regnskapstall for hele året.
Det Tohje kan si, er at konsernet ikke er rokket i sine forventninger om fjørfeanlegget i indre Østfold.
Kylling på vei tilbake
– Fjørfe har vært utfordrende i hele år for oss, men Hærland viser en klar forbedring de siste fire månedene, sier informasjonsdirektøren.
– Hærland har hatt en innkjøringsprosess, med nytt utstyr, produksjonslinjer og teknologi. Men nå ser vi at de er i normal drift, og det er vi veldig glade for.
– Og folk har kommet seg over kyllingskrekken?
– Ja, vi opplever at salget er tilbake. Og anlegget på Hærland blir det mest moderne og effektive anlegget i Nord-Europa. Så vi har gode forventninger. Vi er ikke fornøyde med resultatet slik det er nå, men vi ser positivt på tiden framover, sier Tohje.
– Så resultatene for 1. og 2. tertial får ikke konsekvenser for driften på Hærland.