– Bøndene er definitivt kommet til byen, konstaterer sosialantropolog Gunn-Helen Øye.
Trendforskeren sier at det spesielt er folk i byene som ønsker å være selvforsynt med naturens goder.
– Det skal være mat fra grunnen, selvplukket sopp i skogen og grønt dyrket i parsellhager. Det skal plukkes bær og frukt, og vi vil gjøre det selv. Fenomenet er særlig populært blant unge hipstere, framtidens stifinnere, påpeker hun overfor NTB.
Nytt og nyttig
Onsdag lanseres årets IKEA-katalog.
Blant årets nyheter der er diverse utstyr til safting og sylting og oppbevaring av hjemmelagde produkter.
– Vi har sett en tendens til dette: Nå handler det mer om alle småtingene du trenger, bruksgjenstander til spesielle formål, enn om pynt og nips, sier Øye.
Produkter til konservering av hjemmelaget mat er blant salgsvinnerne hos konkurrenten Clas Ohlson.
– Akkurat nå er det mye som dreier seg om bær hos oss. Produktsortimentet vårt er utvidet. Folks interesse for å lage egne sunne varianter av syltetøy, tørket frukt og lignende reflekteres i salgstallene, sier kommunikasjonsrådgiver Camilla Tully hos Clas Ohlson og viser fram en sopp- og frukttørker:
– Dette tror jeg kanskje ikke er et produkt vi hadde satset på for noen år siden. Nå selger det veldig bra.
Hun påpeker at produktene for lagring, som glass, krukker og flasker, er dekorative.
– Dette er helt klart noe som skal stå framme eller som skal kunne gis bort og deles.
Ikke alene
For folk som har levd en stund, er det mye i den nye bølgen som minner om 70-tallet, blant annet fellesskapsløsninger.
Og Gunn-Helen Øye trekker fram en annen, fersk trend som henger tett sammen med populariteten til hjemmeprodusert mat:
– Vi forherliger ikke lenger «meg», nå er det «vi».