I Trelleborg tømmer 15 ferger i døgnet ut vogntog på vei fra Polen og Tyskland, som ofte skal til Norge. Først etter én times kjøring nærmer førerne seg første kontrollpost, nord for Helsingborg. Og den har ikke akkurat døgnåpen service.
Da NRK er innom kontrollstasjonen, er dette også den eneste kontrollposten som er åpen mellom ferga og norskegrensa denne dagen.
- Vi er ute og kontrollerer tunge kjøretøy tre-fire dager i uken her, sier gruppesjef Thomas Olsson i Helsingborgs trafikkpoliti.
Ingen kjetting-sjekk
En av vogntogsjåførene som ble stoppet denne gangen, skal være i Oslo til klokka 20 samme kveld. Pjotr Trando bedyrer at alt er i orden med vogntoget sitt. Hvorvidt han har med kjettinger eller ikke vites ikke, siden det ikke står at det er påkrevd i svenske regler. Svenske kontrollører sjekker derfor ikke det.
Det er også en kontrollpost ved Halland, ti mil fra norskegrensa - men den tas ikke i bruk før i uke sju, sent i februar. En situasjon som er symptomatisk med den nedprioriteringen svensk trafikkpoliti har opplevd fra de bevilgende myndigheter de siste årene.
Halvert mannskap på ti år
- Vi har med tiden fått mindre personell i trafikkpolitiet, sier Lennart Hjelm, som er fungerende sjef for Trafikpolisen i Västra Götaland.
- Mannskapet er halvert, hvis vi ser ti år tilbake i tid. Det bygges heller ikke nye kontrollplasser til nye veier i det omfanget vi ønsker, eller tror det opprinnelig var ment.
Solvik-Olsen satser på informasjon
Samferdselsdepartementet ble nylig klar over at det er lite kontroller i Sverige. Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker å diskutere med svenskene om det er mulig å sette opp skilt langs svenske veier, for å informere tungtransportsjåfører på vei inn i Norge.
- Skilt med advarsler, og informasjon hva de vil oppleve av vær- og føreforhold, og hvilke krav de må oppfylle hvis de blir stoppet for kontroll i Norge, sier Solvik-Olsen.
Ønsket om dialog og samarbeid om informasjon er ikke fremmede tanker, ihvertfall for trafikkpolitisjef Hjelm.
- Samtidig er det nok bra å sette seg ned å se på hva slags kontroller som bør utføres, og når.