To fartsprøver fredag, hver på nesten 52 kilometer, vil skille stort. I tillegg kommer en enda lenger prøve på hele 65,74 kilometer siste dag (søndag).
– Det blir helt ekstremt, men jeg ser det som fordel for meg og bilen at det er så lange fartsprøver. I tillegg til at vi har gjort enda flere endringer til det bedre med bilen, tar jeg med at vi vant åtte fartsprøver i siste VM-runde (Portugal), sier Petter Solberg til NTB.
Tre tredje- og en fjerdeplass er det blitt hittil i sesongen. Bare fire poeng skiller opp til sammenlagtledelse i VM for 2003-verdensmesteren.
Totalt 50,3 mil med fartsprøver er lengst siden Safari Rally i 2002.
LES OGSÅ:
Favoritt
Sju av de 19 fartsprøvene er på over 37 kilometer. Petter Solberg starter torsdag karrierens 180. VM-runde i rally. Det er gått 93 runder siden nordmannen sist sto igjen som vinner etter Rally Storbritannia i Wales 2005.
Annenplass i 2006 er beste resultat på grusveiene i Argentina noensinne.
– Rally Argentina har alltid vært en favoritt. Startposisjon og dekkvalg kommer til å bli viktige faktorer. I år har arrangøren i tillegg slengt på ytterligere 120 kilometer med fartsprøver, så nå blir også utholdenhet et viktig moment. Bilen har til nå vist seg å være helt fantastisk. Selv om målet er å vinne, kommer jeg ikke til å pushe maksimalt fra start. Jeg vet at jeg kan gå litt rolig ut og heller tråkke til etter hvert.
Ingen av Solbergs 13 seirer hittil i karrieren er kommet i en Ford.
LES OGSÅ:
Ikke tillit
Selv om Mads Østberg vant forrige VM-runde i Portugal, fikk ikke østfoldingen tillit som Solbergs makker i fabrikkteamet etter at finnen Jari-Matti Latvala måtte trekke seg på grunn av kragebeinsbrudd.
Ford har i stedet hentet inn spanjolen Daniel Sordo. Også Andreas Mikkelsen skal kjøre VM-runden. IRC-mesteren debuterer i Sør-Amerika for Volkswagen i en Skoda Fabia i S2000-klassen.
I tillegg til lange fartsprøver, skal førerne og bilene også prøve seg i tynn luft i fjellene søndag.