Hopp til innhold

Suksess for slaktet Grand Prix-pizza

Staysman & Lazz har fått mye pepper for sin Melodi Grand Prix-låt, men publikum digger den.

Hør en smakebit av MGP-låten "En godt stekt pizza" med Staysman & Lazz.

Det vanket ikke anmelderros til Staysman & Lazz' bidrag til årets Melodi Grand Prix, men ute blant folk nedlastes og lyttes det flittig.

Vi lager ikke akkurat musikk som kritikerne hyller

Staysman

Ifølge plateselskapet til bandet som selv kaller seg «Norges største rølpeband», Sony Music, er «En godt stekt pizza» den mest avspilte låten av de 11 bidragene til MGP-finalen neste uke.

Avspilt en halv million ganger

Stian Thorbjørnsen og Lasse Jensen startet duoen Staysman & Lazz i 2009. De ble raskt kjent som et partyband som opptrådte på eventer og fester, og holdt 90 konserter allerede første året.

Våren 2012 deltok Staysman i TV3s Paradise Hotel, noe som førte til mer oppmerksomhet rundt bandet.

Grand Prix-låta deres er blitt avspilt 500.000 ganger på under to uker, noe som er syv ganger flere avspillinger enn den nest mest spilte Grand Prix-låten.

«En godt stekt pizza» er allerede oppe som nummer 21 på topplisten på Spotify, og er det eneste MGP-bidraget i Topp 100, melder plateselskapet.

Det er ikke første gang bandet streames mye.

Staysmann & Lazz var også blant fjorårets aller mest streamede artister – sammen med store navn som DJ Broiler, Nico & Vinz og Adelén.

Staysman & Lazz, Østfolds bidrag til årets MGP, fra studio 12 på Marienlyst. Var med i NRK Østfodls ettermiddagssending onsdag 21/1-15.

Fått en på alle terninger

Singlene «Kaptein Morgan», «Frk Moet», «Brun og Blid» og «Se så Glad Nissen er», har alle flere millioner streams.

Sistnevnte ble streamet over 3 millioner ganger bare i desember, og oppnådde en 6. plass på VG-lista.

– Vi lager ikke akkurat musikk som kritikerne hyller. Vi lager ren partymusikk som folk blir glade av. GP-låten har fått ener på alle terninger, og det er helt topp. Da får vi masse ekstra oppmerksomhet, sa Staysman til HA.no.

Også musikkvideoen til sangen slår an: Så langt har over 190.000 sett musikkvideoen til «En godt stekt pizza» på VGTV, mens visningen på YouTube er oppe i 138.680 mandag ettermiddag. Dermed er totaltallet for pizzavideoen oppe i nær 330.000 visninger, ifølge Sony.

Plateselskapet har også sjekket oddsen hos bettingselskapene. Hos Betsafe har Staysman & Lazz gått fra hele 170 for to uker siden og helt ned til fire ganger innsatsen halvannen uke før finalen i Oslo Spektrum.