Hopp til innhold

Frir til kundene med gebyrkutt og rolige fly

Ryanair senker avgiftene på en rekke ting og tillater ekstra håndbagasje etter kritikk av flyselskapets kundeservice.

Ryanairs administrerende direktør Michael O'Leary har tro på at

Ryanair-sjef Michael O'Leary håper kundene setter pris på selskapets endringer.

Foto: Pascal Rossignol / Reuters / NTB Scanpix

På Ryanairs årlige generalforsamling i september innrømmet selskapets toppsjef Michael O'Leary at flyselskapet kan få problemer som følge av et dårlig rykte på kundebehandling.

I etterkant ba selskapet om tilbakemeldinger fra kundene via et omfattende tilbakemeldingsprogram med navnet «Tell MOL» eller «Fortell Michael O'Leary».

Nå bekrefter Ryanair at de vil endre på en rekke ting for å forbedre kundenes inntrykk av dem.

– Vi er veldig godt fornøyd med å innføre disse betydelige forbedringen, sier O'Leary i en pressemelding.

Les også

Innfører «stille flyvning»

På listen til Ryanair finner man små kosmiske endringer som at sikkerhetskoden «Recaptcha» vil bli fjernet for individuelle bestillinger fra nettsidene til flyselskapet.

Men det finnes også større endringer som vil glede passasjerene.

  • Fra 1. november kan kunder som har bestilt reisen sin direkte på nettstedet til Ryanair få 24 timer fra tidspunktet de utførte bestillingen til å rette eventuelle mindre feil (stavefeil, navneendringer, ruteendringer) som ble gjort på bestillingstidspunktet.
  • Fra 1. november starter Ryanair med såkalte «stille flyvninger» før klokken 08.00 på morgenen og etter klokken 21.00 på kvelden. I disse periodene vil kommunikasjonsanlegget i flyet kun brukes til nødvendige sikkerhetsmeldinger. Ryanair vil også senke belysningen på disse flyvningene.
  • Fra 1. desember får passasjerer lov til å ta med seg én ekstra håndbagasje (liten dameveske eller handlepose fra flyplassen) i tillegg til dagens tillate håndbagasje. Håndbagasje nummer to må være innenfor målene 35 x 20 x 20 centimeter.

Senker gebyrene kraftig

I tillegg vil selskapet fra 1. desember senke gebyret man må betale for å printe ut ombordstigningskort på flyplassen.

Frem til nå har dette kostet kundene 70 Euro (644 kroner), men vil nå koste 15 euro (138 kroner) dersom kunden allerede har sjekket inn på nettet.

Kunder som ikke har sjekket inn må fremdeles betale gebyret på 70 euro for innsjekking på flyplassen.

Fra 5. januar vil Ryanairs standard gebyr for ekstra innsjekket bagasje på flyplassen bli redusert fra 60 euro (552 kroner) til 30 euro (276 kroner) på innsjekk i skranken.

I tillegg blir den redusert fra 60 euro (552 kroner) til 50 euro (460 kroner) på avgangs skranken.

– Noen av disse endringene vil kreve at nettsiden vår endres og at vårt personale får opplæring. Vi vil innføre endringene i løpet av de neste månedene, sier direktør for kundeservice Caroline Green i Ryanair.

– Nå vil kundene kunne nyte godt av lettere tilgang til nettsiden, 24 timer endringsmulighet på bestillingen, og mulighet til å ta med en liten håndbagasje ekstra, reduserte innsjekk- avgifter på flyplassen og stille flyvninger. Vi håper våre passasjerer verdsetter disse serviceforbedringene, legger O'Leary til.