Hopp til innhold

Ryanair dekker ekstrautgiftene

Regine Lindow måtte legge ut 50.000 kroner for å komme seg hjem fra Korfu. Nå bekrefter Ryanair at flyselskapet kommer til å dekke ekstrautgiftene.

Regine Lindow med familie

Regine Lindow i en hektisk situasjon med å ordne hjemreisen for seg og familien da flyet fra Korfu ble innstilt søndag.

Foto: Privat

Mail fra Ryanair

Ryanair har sendt ut e-post med informasjon om hvordan Lindow skal få dekket sine utgifter.

Foto: Skjermdump
Robin Kiely

Kommunikasjonssjef i Ryanair, Robin Kiely, bekrefter at de dekker ekstrautgiftene.

Foto: RYANAIR/FINTAN CLARKE

Da Regine Lindow skulle hjem fra den greske øya Korfu med fire barn søndag var flytrafikken innstilt på grunn av uvær. Dermed startet jobben med å booke om billettene.

Det medførte henne ekstrautgifter på rundt 50.000 kroner.

Etter å ha fått e-post fra Ryanair var Lindow optimistisk med tanke på å få dekket utgiftene sine. Hun opplever at Ryanair har sagt seg villig å betale utgiftene for dem som klarte å ordne returen selv.

Overfor NRK bekrefter flyselskapet at de gjør det.

– I de tilfellene der kundene våre har bestilt flybilletter med andre selskaper, vil de få tilbud om å få tilbake pengene som skilte prisen til Ryanair og prisen hos det andre selskapet, skriver kommunikasjonssjef i Ryanair, Robin Kiely, i en e-post til NRK.

Les også:

Måtte låne penger for å komme seg hjem

Rundt 200 passasjerer som skulle fly med Ryanair fra Korfu til Rygge søndag måtte enten booke om billettene selv eller vente til Ryanair skaffet dem ny hjemreise. Den samme skjebnen led rundt 200 passasjerer som skulle fly til England.

De siste passasjerene som skulle reise hjem søndag, kommer hjem i dag. Regine Lindow og familien måtte låne penger for å komme seg hjem tidligere.

Passasjerer sitter fast

Rundt 400 passasjerer satt fast på Korfu etter uvær. Mange valgte å fly med andre selskaper, noe som kostet dyrt.

Foto: Privat

– Jeg var glad for at jeg er vant til å ordne opp i problemer og at jeg fikk låne penger fra min familie i Tyskland. Sammen med to andre leide vi bil den kvelden, tok siste ferge over til fastlandet og kjørte hele natten til Thessaloniki, forteller Lindow.

På flyplassen i Thessaloniki tok hun kontakt med Ryanairs representant. De kunne bare tilby plass på fly til Roma uten noe mer løfte om hjelp til å komme videre derfra.

– Dette avviste vi selvsagt, for vi skulle hjem til Norge, sier Lindow.

LES OGSÅ:

Lang reise hjem

Etter mange timer på internett med å sjekke alle mulighetene fikk de til slutt plass på et fly til Wien i Østerrike og videre derfra til København. I den danske hovedstaden måtte de overnatte før de kom seg videre til Gardermoen.

– Vi var jo fem i følget, og det å skaffe fem plasser på allerede overfylte fly var ikke bare enkelt, sier hun.

Da familien kom til Gardermoen var familien egentlig nesten hjemme på Fetsund. Men: Bilen sto parkert på Rygge.

– Jeg måtte legge ut mellom 45.000 og 50.000 kroner. Og det er ikke akkurat småtteri.

– Ryanair forsøkte å sette opp ekstra fly fra Korfu mandag og tirsdag, men det lot seg ikke gjøre på grunn av dårlig vær, sier Robin Kiely.

Forsikringsselskapet tilbød 4.000 kroner

Neste sjokk for familien kom med tilbakemeldingen fra forsikringsselskapet der de har reiseforsikring.

– Gledestrålende fortalte saksbehandleren at de skulle refundere 1.500 NOK per person til meg. Når de hørte at det her dreide seg om en familie, kom beskjeden at da får vi 4.000 NOK refundert. Resten var ikke problemet til forsikringsselskapet. Samtidig hørte jeg fra andre at de fikk helt annen hjelp fra sine selskaper, forteller Lindow.

Nå oppfordrer hun de som skal ut å reise til å undersøke nøye hva de kan forvente seg av reiseforsikringen sin.

Korfu