Fjoråret ble et rekordår for antall trafikkulykker på norske veier, viser tall fra forsikringsbransjen. Informasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge sier utbetalingene aldri har vært så store som i 2013.
– Erstatningene var på 6,4 milliarder kroner for materielle skader knyttet til biler og andre kjøretøy, sier hun.
– Har ingen annen forklaring
Det totale antallet ulykker har økt med over 33.000 siden 2009. Det til tross for at farten på norske veier har gått ned.
– På landsbasis bruker vi cirka 50 målepunkter. Der kan vi tydelig se at vi siden 2009 har klart å få til en fartsreduksjon, sier rådgiver Jørn Claudius i Statens vegvesen.
Lavere fart skal ifølge forskning gitt en reduksjon i antall ulykker. Men nordmenn kolliderer mer enn før – og grunnen er bruk av mobiltelefon, tror UP-sjef Stein-Olaf Røberg i Follo og Østfold.
– Det er et inntrykk jeg har. Grunnen til det er at mange av de smellene vi er på ikke har noen annen forklaring, for å si det rett ut.
Flere singelulykker
Størst økning har det vært i ulykker der kun én bil har vært involvert – de har økt med 17.000.
– Mens disse utgjorde rundt 10 prosent for 20 år siden, er andelen nå på rundt 20 prosent. Noe skylde nok økt trafikk og biltetthet, men det er nok ikke hele bildet, sier Neverdal.
Antallet skadde og drepte på norske veier har gått kraftig ned siden 2009. Men uhell med ett kjøretøy involvert øker.
– Singelulykkene bekymrer oss. I tillegg er det en kraftig økning av påkjørte kjøretøy og ryggeuhell. Mange trenger nok å bli mer oppmerksomme når man rygger eller kjører i parkeringshus, for eksempel, sier hun.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Uoppmerksomme
Politioverbetjent Morten Rasmussen i Østfold politidistrikt sier til NRK.no at politiet ofte tar bilførere som snakker i mobiltelefon i trafikkontroller.
De er ikke bare mange, de er også svært uoppmerksomme.
– Bilistene som snakker i mobiltelefon får ikke med seg observasjonsposten vi har rett borti gata, sier han.
Ingen har oversikt over hvor ofte mobiltelefonen er en direkte eller medvirkende årsak til en ulykke. Det er vanskelig å dokumentere.
Les også:
- Ulovlig mobilbruk: – Urimelig å straffe sjåfører hardere
- Tør ikke si ifra til sjåfører som prater i mobilen
– Mobil fører til flere ulykker
UP-sjef Røberg og andre politifolk NRK har snakket med tror det finnes store mørketall.
– Selv om det kanskje ikke er direkte statistisk bevist, så vet vi at det er en faktor. Telefonbruken er høy i det daglige, og da vil det være vanskelig å tro at ikke det også påvirker ulykkestallet.
Heller ikke Jørn Claudius i vegvesenet er i tvil.
– Vi vet at bruk av mobiltelefon fører til flere ulykker, sier han.
Flere personer NRK har snakket med innrømmer at de blir uoppmerksomme når de snakker i telefonen mens de kjører.
– Jeg er nok ganske uoppmerksom, så jeg lar det være selv om jeg har handsfree i bilen. Det tar oppmerksomheten litt vekk, sier Kari Bjørnerud fra Fredrikstad.
Det er Anne Øygard enig i.
– Jeg er kanskje uoppmerksom. Man får fokus et annet sted uansett om man vil det eller ikke.
Dette mener østfoldinger om mobilbruk i bil: