Solberg er blant de store favorittene før rallycross-sesongen starter med VM-runde i Portugal 24. april. Der gikk nordmannen til topps i fjor, og totalt vant han fem VM-runder.
De resterende fire seirene kom på de seks siste rundene. Likevel forteller Solberg at han har endret stort sett alt på bilen før sesongen.
– Jeg har bygd om hele greia, sier Solberg til NTB.
– Er det litt skummelt å gjøre det?
– Det er litt risikabelt. Bilen var jo rask. På de siste løpene var den «helt verst», men litt av spenningen ligger i å forbedre ting.
Stor utvikling
Å fikse på bilen, å hele tiden teste grensene, er noe Solberg liker å gjøre. Likevel sier han teamet er ekstremt viktig når endringer skal skje.
– Halve sporten min er å utvikle ting. Jeg jobber med teamet og hører på deres ideer, jeg gjør ingen ting uten at alle er enige. Vi kunne vært ferdig med bilen for lenge siden, men alle var enige om at vi skulle dra den litt lenger, sier 40-åringen med et smil.
Han sier at uansett hvor godt bilen fungerte i fjor, så måtte det endringer til før VM-tittelen skulle forsvares.
– Dette er nok den sporten hvor utviklingen er størst på kort tid.
- Les også: Har stående invitasjon om WRC-comeback
Selvsikker før VM-starten
Solberg styrer sitt eget team, mens flere av konkurrentene har fabrikker i ryggen. Nordmannen har lang erfaring som fabrikkjører i rallysirkuset, men inntil videre har han valgt å stå alene.
– Jeg har ingen politikk og vet akkurat hvor jeg må jobbe. Så lenge du har de rette samarbeidspartnerne, kan du få til alt. Jeg har jo vært fabrikkjører og vet hva de gjør. Det er ikke noe hokus pokus. Kjernen ligger i de som jobber med deg og få dem til å være med hele veien, sier han.
– Hvordan plukker du ut de i teamet ditt?
– Hehe, da er det å sitte i forhør. Etterpå er det prøvetid, og da håper jeg de holder det samme nivået etter tre måneder, som er prøvetiden. Det står folk i kø over hele Europa som vil jobbe her. Vi vil ha få, men jævlig gode, sier han.