På alle landets togstrekninger topper ordningen buss for tog og dårlig informasjon ved avvik, lista over hva NSBs kunder er minst fornøyd med.
– Her får vi regelrett strykkarakter, medgir salgs- og markedsansvarlig ved Østfoldbanen, Terje Andersen.
Klager på service og punktlighet
NSB presenterte onsdag resultatet av den årlige kundeundersøkelsen og den viser at det var totalt 62 millioner reiser i fjor.
På en av landets mest trafikkerte strekninger, Østfoldbanen, har antall passasjerer økt de siste 12–13 årene, og kapasiteten er sprengt.
– Vi synes jo det er hyggelig at kundene har tillit til oss, men vi ser jo at vi har en del køkjøring inn mot Oslo og det er trangt om plassen. Vi klarer ikke å nå målet vårt på punktlighet, forteller Andersen
NSBs kunder klager mest på ordningen buss for tog, servering og punktlighet.
- LES:
- LES:
Andersen sier de tar kundenes tilbakemeldinger alvorlig.
– Når det gjelder punktlighet er vi veldig opptatt av dialogen med Jernbaneverket om signalfeil eller feil med strømledninger. Samtidig som NSB må bli gode på planlegging. Vi må sikre logistikken og unngå at hvis et tog får trøbbel så forplanter dette seg, sier han.
De vil også se på serveringstilbudet.
– Vi ser jo at kundene forventer mer enn en lefse på de lange strekningene våre, så dette gjør vi noe med i disse dager.
- LES:
- LES:
Har møter med pendlerne
Verst hagler kritikken mot tilbudet buss for tog.
– Her får vi beskjed om å skjerpe oss, vi får regelrett strykkarakter. Det er krevende når togene våre stopper opp og vi skal ha mange kunder over i busser. Når kundene våre er så tydelige, må vi få kontroll. Her jobber vi tett opp mot veimyndighetene, sier han.
- LES:
- LES:
I tillegg har NSB hatt møter med pendlerforeninger og vært i dialog om hvordan problemene kan løses.