Hopp til innhold

Pass ble borte i sikkerhetskontrollen

Moss lufthavn Rygge endrer praksisen i sikkerhetskontrollen som følge av at et pass trolig ble stjålet.

Moss lufthavn Rygge

Moss lufthavn Rygge endrer rutinen i sikkerhetskontrollen etter at et pass trolig ble stjålet.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

Det var 29. desember at en svensk familie på fire skulle reise fra Rygge til Berlin. I sikkerhetskontrollen på Rygge ble de bedt om å vise passene. Lufthavnen hadde denne rutinen for å sikre at passasjerene hadde alle dokumenter i orden, sier markedssjef i Rygge sivile lufthavn Silje Thoresen.

Silje Thoresen, Moss lufthavn Rygge

Markedssjef i Rygge sivile lufthavn AS, Silje Thoresen, beklager det som skjedde og sier lufthavnen har endret rutiner.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

- Vi har opplevd at folk ikke har passene sine, og når de har kommet helt til ombordstigning kan det være for sent å ordne dette før flyet går, sier Thoresen.

Les også: Moss lufthavn Rygge innfallsport for asylsøkere.

Forsvant

Familien skriver i et klagebrev til Luftfartstilsynet at de måtte gi fra seg passene til en kontrollør, og at det var denne som la passene i en kasse sammen med håndbagasjen, og lot dem bli med gjennom scanneren.

- Da vi skulle finne dem igjen på den andre siden, var passet til en av sønnene borte, skriver moren i familien i et brev til Luftfartstilsynet.

I klagebrevet kaller den svenske familien sikkerhetskontrollen på Rygge for slurvete og rotete. Resultatet var at de ikke fikk gjennomført reisen.

Ledelsen på Rygge antar at passet ble stjålet etter at boksen med klær og pass hadde passert scanneren.

- Vi fant aldri passet, og regner derfor med at det har blitt stjålet, sier Silje Thoresen.

Seniorrådgiver Tore Hagen i Luftfartstilsynet sier til NRK Østfold at de ikke anser forholdet som en svikt i sikkerhetskontrollen, men som et forhold mellom lufthavnen og den enkelte passasjer.

Les også: Ryanair skal markedsføre nasjonalpark på Hvaler

- Fare for tyveri

Som følge av episoden har likevel Rygge lufthavn valgt å endre sin praksis med å be om at passasjerer viser fram passene. Nå spør de bare om dokumentene er på plass.

- Dette var ment som en service overfor passasjerene. Men, vi ser samtidig at det kan være en fare for at noe blir stjålet i den andre enden når folk er opptatt av å kle på et barn eller ta på seg et belte eller skoene, sier Silje Thoresen.