Hopp til innhold

Østfold-avisene i skvis

Papiropplaget faller og avisene famler rundt digitale betalingsløsninger.

Aviser i Østfold

MISTER PAPIRAVISLESERE OG AVVENTER INNTEKTSBRINGENDE NETTLØSNINGER. Lesertallene fra MBL har en klar trend: Papiravisene mister terreng hos leserne, mens avisene vinner fram på de mobile plattformene smarttelefon og nettbrett.

Foto: NRK

I forrige uke offentliggjorde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) avisenes lesertall.

Østfolds største aviser mister papirabonnenter, og i likhet med aviser landet rundt er det frykt for tap av inntekter for papiravisene, samtidig som mange avisartikler distribueres gratis på nettet.

Ingen av avisene i Østfold har betalingsmur, og dermed ikke inntektsbringende nettløsninger med unntak av muligheten for å kjøpe pdf-utgaver/ e-avis og enkeltutgaver.

Les mer:

Redaktør Pål Enghaug

SATSER MER OG MER DIGITALT. Vi satser mer og mer digitalt både i redaksjon og marked, sier Pål Enghaug i Moss Avis.

Foto: Hansen, Geir / Moss Avis

- Må lage både gode papir- og nettløsninger

Trenden er tydelig: Papiravisene mister terreng hos leserne, mens avisene vinner fram på de mobile plattformene smarttelefon og nettbrett.

Antall lesere på landsbasis av de målte mediebedriftenes utgaver for mobil økte med 41 prosent i forhold til 2012.

NRK Østfold har spurt regionale avisredaktører, om hvordan de i sin avis håndterer «mellom-fasen» mange aviser nå befinner seg i, der nett- og mobilbruk mer og mer ser ut til å ta plass i lesernes bevissthet.

- Vi satser alt vi kan på å lage en så god papir- og nettavis som mulig. Samtidig etablerer vi Fredrikstad lokal-tv i FBTV, svarer redaktør i Fredriksstad Blad, René Svendsen.

-SA har over tid styrket den digitale satsingen på både dekstop og mobil, og vi vil fortsette å bruke mer ressurser for å levere gode og attraktive digitale produkter.

Utfordringen i overgangsperioden er at papirabonnentene betaler en langt større andel av totaltproduktet (papir, desktop og mobil) enn de de digitale brukerne gjør. Og med liten betalingsvilje på nett og økt digital bruk, øker denne skjevheten, sier Sarpsborg Arbeiderblads redaktør Bernt Frode Lyngstad.

- Vi satser mer og mer digitalt både i redaksjon og marked. I tillegg bygger vi nå opp MA-tv som en ny plattform vi kan tilby innhold på.

Samtidig jobber vi hardt og målbevisst for å lage en kvalitativ god papiravis. I den fasen vi er nå er det viktig å levere godt innhold på alle de plattformene vi er tilstede, svarer Enghaug i Moss Avis.

Smaalenenes Avis har en betalordning der avisens lesere har mulighet for kjøpe papiravisen som e-avis, og også enkeltutgaver.

Les også:

Halden Arbeiderblad

STYRKER NETTET. Halden Arbeiderblad har gjort en satsing på nettet og doblet ressursene.

Foto: Rainer Prang / NRK

Doblet ressursene på nett

Av de rundt 3.000 abonnentene Østfold-avisene mistet fra forrige måling i 2012 til den som ble presentert i forrige uke, har Halden Arbeiderblad (HA) sluppet rimelig bra unna.

I følge MBL-tallene er Halden Arbeiderblads opplag nå på 7.622, og det var en tilbakegang på 160 papiravisabonnenter fra forrige måling, noe som utgjør 2,1 prosent.

HA kan vise til 20.000 lesere av sin papirutgave. I følge MBLs undersøkelse har Halden Arbeiderblad 10.000 besøkende på nettet daglig.

- Vi har lojale lesere, og gleder oss over tallene, sier HA-redaktør Hans Petter Kjøge til NRK.

Han forteller at avisen har satset hardt på digitale løsninger.

- Vi har gjort en satsing og doblet ressursene på nettet. HA har nå to tusen flere daglige lesere på nettet enn for et år siden. Det er en evig balasegang å bruke ressursene fremover, men dette kommer til å utligne seg over tid.

Annonsemarkedet gir også mer og mer respons på nettannonsering enn tidligere. Vi har satt fokus på dette i eget hus, sier Kjøge til NRK.

Delte meninger om betaling for nett- og mobiltjenester

Mens Hans Petter Kjøge ser for seg en fremtid med en betal-løsning for hans lokalavis, er det hos de øvrige lokalavis-redaktørene - med unntak av Smaalenenes Avis, ingen felles holdning til det å ta seg betalt for digitale tjenester.

- En betalingsløsning vil tvinge seg fram i nær framtid. Jeg har ingen dato for dette, men jeg tror det kommer en felles løsning for østfoldavisene på et felles tidspunkt, sier Kjøge til NRK.

Vil din avis innføre en betalingsportal-lignende løsning og i så fall når kommer den?

- Nei. Det foreligger ingen planer om det på nåværende tidspunkt, sier redaktør Enghaug i Moss Avis.

Heller ikke hos kollega Svendsen i Fredriksstad Blad, er betal-løsning noe tema nå.

- Det er ikke tatt noen beslutning om betalingsløsning i SA. Men det vil trolig komme i løpet av ett år eller to eller tre. Flere aviser har startet med betalingsløsninger - alt fra helt lukkede nettsteder til betalingsløsninger med noe bak en betalingsmur og noe åpent for alle.

Det er for tidlig å si hvilken løsning SA eventuelt kommer til å gå for, sier Lyngstad i Sarpsborg Arbeiderblad.