Hopp til innhold

Opprørt over kaotisk Mossetrafikk

Beboere i Moss er frustrert over trafikkaoset i forbindelse med stengingen av Oslotunnelen, og vil at Statens Vegvesen skal komme med strakstiltak.

Fergekø på kaia i Moss

Køene på kaia er en vesentlig del av trafikkproblemene i Moss, siden trafikken blir stående gjennom byen når kaia fylles.

Foto: Henrik Bjørnstad Skolt / NRK

Beboere i Moss er lei de lange køene som de siste dagene har ført til håpløs fremkommelighet i byen. Nå engasjerer både politikere og privatpersoner seg for å få Vegvesenet til å gripe inn i trafikksituasjonen.

LES OGSÅ:

Krever strakstiltak

Irene Johansen (Ap)

Irene Johansen (Ap) vil ha lenger

Foto: Anja Lillerud / NRK

Moss har vært preget av den kaotisk trafikk etter brannen i Oslotunnelen, som førte til stenging av tunnelen i to uker. Resultatet har vært større press på fergesambandet mellom Moss og Horten, noe som tidvis har ført til store køer fra E6 og gjennom sentrum.

Køene toppet seg tirsdag, da situasjonen ble forverret etter kaikollisjonen til Bastø II, som førte til at tre istedenfor fire ferger trafikerte strekningen.

Irene Johansen, stortingsrepresentant for Ap, mener Vegvesenet kan sette i verk flere strakstiltak for å bedre trafikksituasjonen knyttet til fergekøene i Moss.

Autopass i tillegg til billetteringssystemet på Bastøferga, og skilting ute på E6 om hvor lang tid det tar å stå i kø og alternative ruter, er blant de kortsiktige tiltakene hun mener bør gjennomføres.

– Vi som bor i Moss vil da slippe de lange køene og problemer med å komme seg rundt i byen, og de som skal ta ferga slipper å stå i kø, mener Johansen.

(Artikkelen fortsetter under)

Fergekø på kaia i Moss

Køene var lange på kaia i Moss etter at kun tre av fire ferger trafikerte fjorden etter kaikollisjonen tirsdag.

Foto: Henrik Bjørnstad Skolt / NRK

Stor frustrasjon

Folk i Moss engasjerer seg stort i saken. En Facebook-gruppe ble startet tidligere denne uken for å oppnå et enda bredere engasjement, og 400 personer har til nå markert sin støtte på siden.

– Jeg synes det er bra at også andre ytrer seg enn vi som har stått her flere ganger og sagt at vi ikke kan ha det sånn, understreker Ap-politiker Johansen.

Folk har protestert mot trafikkproblemene, og det har også vært oppfordringer om å ty til sivil ulydighet. Johansen vil ikke selv ta i bruk slike metoder.

– Jeg jobber på min måte, så må andre ta ansvar for det de gjør på sin måte, sier hun.

LES OGSÅ:

– Tiltak under arbeid

Vegvesenets avdelingsdirektør i Statens Veivesen i Østfold, Turid Stubø Johnsen, sier at tiltak nå er på trappene.

Det jobbes nå med å opprette et sammenhengende nett av friteksttavler i Østlandsområdet. Disse skal blant annet opplyse om alternative omkjøringsveier og holde bilistene kontinuerlig oppdatert, enten det gjelder køene i Moss eller trafikksituasjonen i Oslo.

– Vi jobber med en mer helhetlig vurdering av situasjonen, for det er viktig å se de forskjellige veisystemene i sammenheng, påpeker hun.

(Artikkelen fortsetter under)

Vegsjef i Østfold, Turid Stubø Johnsen

Turid Stubø Johnsen mener det viktigste nå er at bilistene til enhver tid holdes oppdatert på trafikksituasjonen på Østlandet.

Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen / NRK

Ifølge Stubø Johnsen arbeides det nå med å bestemme hvor tavlene skal stå og hva slags type opplysninger som skal opp på tavlene. Hun vil imidlertid ikke komme med en dato på når friteksttavlene vil stå ferdig.

Hun sier også at det foregår et prøveprosjekt knyttet Autopass på ferge i Trøndelag, og at dette prosjektet skal evalueres med tanke på å kunne bruke det i fobindelse med fergesamband.

– Men det er ikke mulig å innføre Autopass på ett samband alene på svært kort sikt, sier Stubø Johnsen.