Hopp til innhold

Må bruke rundt halv milliard på midtdelere

Den varslede utvidelsen av veibanen på nye E18 gjennom Indre Østfold kan komme til å koste 500 millioner kroner.

Thorbjørn Hansen

Thorbjørn Hansen i Statens vegvesen forteller at prisen for utvidelsen av veien kan havne på 500 millioner kroner.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Deler av den elleve år gamle Europaveien må bygges ut på nytt. Grunnen er at det kjører flere biler på veien enn man hadde regnet med. Dermed må det bygges midtrekkverk, skriver Smaalenenes Avis.

Reglene er nemlig klare på at man må ha midtdeler når det blir mer enn 6.000 kjøretøy i døgnet på nye veier.

Kan bli nødt til å rive bruer

Det er ikke mer enn 11 år siden veien sto ferdig. Men allerede for tre år siden vurderte Statens vegvesen om det var behov for midtdelere, og i april i fjor ble det klart at midtdelere måtte bygges.

Det gir ikke noen god følelse, sier planleggingsleder for E18 Thorbjørn Hansen i Statens vegvesen. Han var med på å bygge veistrekningen på halvannen mil mellom Eidsberg og Ørje.

– Vi burde vel kanskje ha litt mer realistiske beregninger for trafikkmengde på denne type vei, sier han til NRK.no.

For 15 kilometer av veien er utbygd for smalt, og må derfor utvides. Det byr på dyre problemer.

– For å på plass til midtdeleren må vi utvide veien med to og en halv meter. Det er bruene som er den store usikkerheten, og da spesielt overgangsbruene.

Og bruene er det svært mange av. 11 bruer går langs veien, og tre går over. Samtlige må utvides, og noen må kanskje rives.

Ordfører ikke overrasket

Erik Unaas

Ordfører Erik Unaas i Eidsberg.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Det må fundamenteres, og i tillegg må fjell sprenges vekk og jordmasser flyttes. Det blir dyrt, forteller Hansen.

Prisen for feilberegningen er nemlig på en halv milliard kroner – foreløpig.

– Vi tror på et tall på rundt 500 millioner kroner, sier han.

Den kostbare utvidelsen får Høyre-ordfører i Eidsberg Erik Unaas til å spørre seg om man ikke bør stoppe litt opp og tenke seg gjennom en ekstra gang.

– Det er helt utrolig, men jeg blir ikke overrasket. Jeg ville jo stoppet opp enda litt til og sett på om man ikke burde bygget fire felt med en gang. Vi ser at befolkningsveksten i Indre Østfold vokser mye sterkere enn prognosene viser, sier han.

– Forferdelig

Også blant lokalbefolkningen er det frustrasjon.

Ved kafebordet på Mariannes minibakeri i Askim var Bjørn Antonsen og hans kamerat ikke redde for å si hva de mener om veiutbyggingen.

– Forferdelig. De bør bygge veiene helt ferdig, og ikke lappe sammen som de har holdt på med. Vi får lære å bygge veier av svenskene, sier Antonsen.

– Også blir det jo dobbelt så dyrt. Det bygges tre-fire kilometer, også må den som har anbudet pakke sammen brakkerigger, maskiner og utstyr, istedenfor å bare kjøre på. De får bygge de som kan dette, legger kameraten hans til.

Flere problemer

Så spørs det om man rekker å bygge ferdig E18 før den må graves opp på nytt. Det er nemlig langt fra første gang byggingen av Europaveien gjennom Østfold har bydd på dyre problemer.

Allerede i 2008 stoppet utbyggingen av motorveien opp fordi det ikke ble lagt inn penger til å fullføre utbyggingen i Nasjonal Transportplan, og en drøy måned senere var det full krig mellom ordførerne i Eidsberg og Marker om finansieringen av motorveien.

Smaalenene Bru

Budsjettsprekken på 160 millioner skyldtes blant annet at byggingen av Smaalenene Bru ble dyrere enn antatt.

Foto: Grafikk: Statens Vegvesen

I november samme år ba Østfold Senterparti om en offentlig krisepakke fra staten for å få fortgang i utbyggingen. Og i mars 2009 kom meldingen om at E18-utbyggingen hadde blitt 160 millioner kroner dyrere enn antatt.

I oktober 2009 brøt det igjen ut ordførerkrig i Indre-kommunene da Marker-ordfører Stein Erik Lauvås ble beskyldt for å stikke kjepper i hjulene for utbyggingen, da han sa nei til ny bomstasjon hvis staten ikke ville bidra med mer penger.

Et drøyt år senere ble utbyggingen stanset på nytt på grunn av «treg saksbehandling og byråkrati», ifølge Arbeiderpartiets gruppeleder i fylkestinget, Helge Kolstad.

Fant fire meter lang stein

Vinteren mellom 2010 og 2011 fikk milliardstrekningen store teleskader, og Statens vegvesen bestemte seg for å grave opp deler av strekningen for å finne svaret på hva som var grunnen.

Under gravearbeider i 2012 fant Vegvesenet en fire meter lang stein centimeter under asfalten mellom Krosby i Askim og Knapstad i Hobøl. Vegvesenet mente at dét var grunnen til telehiv på den splitter nye motorveien, og startet en krangel med entreprenøren som bygde veien.

Senere samme ble det gjennomført flere krisemøter om E18-utbyggingen gjennom Akershus, etter at lokalpolitikerne i Ås var nære ved å velte planen om utbygging. Daværende samferdselsminister Marit Arnstad vurderte å gripe inn med en statlig reguleringsplan.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Stein forårsaker telehiv på E18

I 2012 fant Statens vegvesen denne steinen få centimeter under veibanen.

Foto: Statens vegvesen

Byttet ut 3000 lastebillass med stein

I november 2012 ble det klart at øyenstikkeren «Blodrød høstlibelle» fordyret utbyggingen med 15 millioner kroner. Grunnen er at det måtte bygges en lengre bru enn planlagt for å verne den rødlistede øyenstikkeren.

Og i januar i fjor mente Vista Analyse at delutbyggingen av E18 gjorde veien opp mot 30 prosent dyrere.

I mars startet arbeidet med å bytte ut 3000 lastebillass med stein på E18 i Hærland, fordi det opprinnelig var lagt stein som ikke tålte den norske vinteren.

Og i mai valgte Vegvesenet å utsette åpningen av veien med åtte måneder, fordi den ikke kunne brukes før juni i 2014. Veien skulle vært ferdig i oktober, men fylkesveien som skulle lede trafikken inn til den nye E18, var for dårlig.

Utsettelsen ga Eidsberg-ordfører Erik Unaas ideen om å bruke veien til skiløype denne vinteren.

Og tidligere i dag uttalte ordfører Thor Hals i Askim at E18-kampen var langt fra ferdig, etter at Akershus prioritere Bærum og Drammen høyere enn å fullføre E18 for Vinterbro.

Tre tusen lastebillass med stein må byttes ut etter en tabbe på den nye E18-strekningen gjennom Hærland. Det viser seg nemlig at Vegvesenets nylagte underlag ikke tåler telehiv.

Tre kilometer av nylagt underlag, eller nærmere 3000 lastebillass med stein, på E18 måtte byttes ut.