Hopp til innhold

NSBs strekningssjef: Østfoldbanen er full

Uten modernisering av Østfoldbanen blir ikke busstransport av passasjerer en reserveløsning. Det blir regelen, ikke unntaket, signaliserer Østfoldbanens strekningssjef Terje Andersen.

Tog

Østfoldbanens skinnegang tåler ikke mer trafikk enn den har nå, ifølge NSB.

Foto: Knai, Vidar / SCANPIX

- Det er ikke plass til flere tog på sporet på Østfoldbanen. Jernbaneverket sier nei.

Terje Andersen

Østfoldbanens metningspunkt er nådd, sier strekningsjef Terje Andersen.

Foto: Odd Skjærdal / NRK

Mellom 2003 og til 2012 har NSB doblet tallet på passasjerer på Østfoldbanen, og nå har vi nådd et metningspunkt. Det er behov for å kjøre flere tog, men det er ikke plass til dem på sporet, sier Andersen.

- Det er sterkt beklagelig. NSB vil gjerne kjøre tog. Kundene vil gjerne kjøre tog.

- Så det haster med å få bygd ut jernbanen. Spesielt er det mellom Ski og Oslo det tetter seg til. Nå er det virkelig hastverk, ellers må vi sende kundene ut på veien.

Nødløsning

Er det én ting NSB ikke ønsker så er det å sende store mengder kunder ut på veiene. Nå er dette ikke lenger utenkelig, men i ferd med å bli en nødvendighet.

Paradokset er at NSB med store oppgraderinger på stasjonene langs Østfoldbanene aldri har hatt bedre tilflyt av togreisende - det er bare blitt slik at de ikke kan ha dem alle med på toget.

- Vi forholder oss til togsporene som ligger der, og setter vår lit til de bevilgende myndigheter, sier Andersen.

Lover å holde det de lovet

Dette havner nå på bordet hos de som har snakket mye i Østfoldvalgkampen om å få fortgang i InterCity-utbyggingen. Høyres Ingjerd Schou lover å følge opp valgløftene.

Ingjerd schou

- NSB vet nok hva de snakker om, sier Høyres Ingjerd Schou.

Foto: NRK

- NSB har sikkert god greie på hva skinnegangen tåler, og det er også derfor vi har etterlyst en fortgang i utbyggingen på vestre linje når det gjelder dobbeltspor til svenskegrensa, og øke kapasiteten på østre linje med krysningsspor.

- Det forutsetter et formidabelt løft, og det er det jeg avventer nå.

Østfoldbenkens argusøye

Den nye samferdselsministeren, Fremskrittspartiets Ketil Solvik-Olsen har kommet med planer om en raskere utbygging, slik at det blir nye skinner, fortsetter Schou.

- Vi har fortløpende kontakt med kolleger i regjeringsapparat og samferdselsministeren. Han kjenner godt behovet for både raskere utbygging av dobbeltspor, og behov for oppussing av jernbanelegemet. Dette følger vi nøye, slik at dette kan bygges ut raskt, sier Schou.