Hopp til innhold

Nortura tror kyllingsalget vil ta seg opp

Kyllingprodusenten Nortura tror ikke nordmenn har sviktet det hvite kjøttet. Negative medieoppslag og fiskekampanjer får skylden for det de mener er en kortvarig svikt i kyllingsalget.

Hender som skjærer kyllingfilet

KOMMER TILBAKE: Kyllingprodusenten Nortura tror det kun er en kortvarig svikt av kyllingsalget.

Foto: Karina Kaupang Jørgensen / NRK

– Salget er lavere akkurat nå, det er det ingen tvil om. Men det er ikke lenge siden det var på sitt vanlige nivå, og det er altfor tidlig å fastslå at nordmenn har sviktet kyllingen, sier informasjonssjef Ellen Flo Skagen i Nortura til E24.

– Sensitivt salg

Selskapet snakker om to store tilbakeslag for kyllingsalget den siste tiden. Det første kom etter flere medieoppslag om bakterier i kylling. Det endret seg raskt da Folkehelseinstituttet i desember forsikret at norsk kylling var trygg å spise.

– Vi så at salget nærmest over natten spratt opp på sitt vanlige nivå, og lå i rute godt inn i januar. Det forteller meg at selv om salget er sensitivt for slik omtale på kort sikt, så har kylling fortsatt en sterk posisjon på middagsbordet i norske hjem.

Kampanjer på fisk

Fiskedisk

TILBUD: Flere matvarekjeder promoterer fisk i stedet for kylling.

Foto: Stein Lorentzen / NRK

På nyåret falt salget igjen. Da valgte flere matvarekjeder å promoterer fisk i stedet for kylling.

– Vi får se hva fasiten viser på lengre sikt, men vi tror salgsnedgangen er et resultat av butikkenes pågående kampanjer på fiskeprodukter, og ikke at nordmenn har gått vekk fra kylling, sier Skagen til E24.

Butikkjeder og produsenter avisen har snakket med, anslår at salget har falt mellom 15 og 20 prosent.

I fjor ble det klekket nesten tre millioner færre kyllinger her i landet, mens bare i de to første månedene i år er nedgangen på 1,3 millioner kyllinger.