Hopp til innhold

– Nordmenn i utlandet bør alltid betale i lokal valuta

Mange nordmenn på utenlandsreise blir forvirret når de blir spurt hvilken valuta de vil trekke fra kortet sitt.

Bunadshandel i grenseland

Flere nordmenn i utlandet vet ikke hvilken valuta de skal velge, eller hvorfor.

Foto: Zpiker PR

Kyllingfileter, serranoskinke og godteri til hyggelige priser lokker oss over grensa til Sverige. Men så kommer det vanskelige spørsmålet.

– Norske eller svenske kroner?

Det er lett å bli forvirret når ekspeditøren spør hvilken valuta man vil trekke fra kortet sitt. Mange svarer i hytt og pine.

– Jeg valgte å betale i norske, for jeg har norsk bankkort, sier Liv Marit Pedersen, en av kundene NRK.no møter på Nordby shoppingcenter på Svinesund.

– Jeg betalte i svenske. Det er et valg hver gang, og jeg er ikke sikker på hva som er det riktige valget, Inger Engebrigtsen.

– Velg lokal valuta

Elisabeth Realfsen

Elisabeth Realfsen i forbrukerrådet råder folk til å velge lokal valuta i utlandet.

Foto: Tonje Grimstad/NRK

Redaktør i Forbrukerrådets nettjeneste Finansportalen, Elisabeth Realfsen, vet svaret:

– De bør absolutt svare at de vil betale i svenske kroner, er det kontante svaret.

Hvis du velger lokal valuta er det nemlig kortleverandøren din som veksler for deg. Velger du derimot å betale i norsk kroner er det butikken som veksler, og de gir deg ofte en dårligere kurs.

– Da kan det i verste fall vise seg å være en skikkelig valutahai, og at du må betale en real overpris, sier hun.

Er det i det hele tatt noen fordeler ved å betale i norsk valuta?

– Nei, ikke så lenge kursene ikke beregnes etter et regulert system. Det er nok kanskje fordi butikkene øyner muligheten til å tjene litt ekstra penger.

Les også:

Butikkene ringer egen valutatelefon

Christian Bergström

Butikksjef hos Stadium, Christian Bergström.

Foto: Tonje Grimstad/NRK

– Det er viktig for oss at kundene har et valg. Vi er klare og tydelige på at kundene kan velge om de vil betale med norske eller svenske kroner, sier butikksjef på Nordby Supermarked, Heidi Fouganthin.

Hun sier at de ringer til banken hver dag for å få de oppdaterte valutakursene.

– Vi har ingen ønsker om å lure kundene våre, vi vil veldig gjerne at de skal komme tilbake. Det kan være et lite påslag, men det er ikke noe som gjør at kunden taper store penger på det.

Også butikksjef hos sportsbutikken Stadium Christian Bergström ringer til daglig til banken for å gi kundene riktig valutakurs.

– Vi har en avtale med kjøpmannsforeningen og Swedbank i Strömstad, som har en valutatelefon som vi ringer til. Vi tar ikke noe ekstra i tillegg, vi følger kursen, sier han.

Kjøpesenter bøtelegger ved feil kurs

Ståle Løvheim

Sentersjef ved Norby på Svinesund, Ståle Løvheim har opplevd at butikker har gitt kundene dårlige valutakurser.

Foto: Tonje Grimstad/NRK

Nordby shoppingcenter på Svinesund, som huser både Nordby Supermarked og Stadium, står for 30 prosent av all grensehandel Sverige får fra Norge.

Sentersjef Ståle Løvheim sier nordmenn kan føle seg relativt trygge på kursene hos deres butikker, og særlig de store kjedene - som daglig justerer valutakursen opp mot banken.

Men han har også opplevd dem som bevisst gir kundene en dårlig kurs.

– Da bøtelegger vi, og i verste fall sier vi opp leieavtalen. Jeg tror nok at vi har hatt tilfeller av opp mot 10 prosent på feilgitt kurs, sier han.