Hopp til innhold

NHO-sjef raser mot flypassasjeravgiften

NHO Reiseliv kritiserer sterkt forslaget om å innføre en passasjeravgift på flyreiser. Administrerende direktør Kristin Krohn Devold sier avgiften er ubegripelig, skriver Dagens Næringsliv.

Kristin Krohn Devold, NHO Reiseliv

Flyskatt-forslaget er en katastrofe for Østfold mener Kristin Krohn Devold, ifølge Dagens Næringsliv.

Foto: Per Sollerman

– Alle vet at det er et fem på tolv-forslag. Når det handler om å finne den siste milliarden så blir man kreativ. Man er sliten, og til slutt så gir man seg på noe som man aldri burde ha gitt seg på, sier Krohn Devold til avisen.

For en drøy måned siden manet Østfolds fylkesordfører Ole Haabeth (A) til en bredt anlagt kamp mot avgiften. Til Krohn Devolds utspill sier han at han deler oppfatningen om at dette bærer preg av å ha kommet helt på tampen av en lang forhandling.

– Ja, litt lite vurderinger av både hvilke eventuelle positive miljøkonsekvenser, og ikke minst hvilke negative konsekvenser det blir av den avgiften, sier Haabeth.

Krohn Devold: Regjeringen møter seg selv i døra

Kristin Krohn Devold satt som forsvarsminister for Høyre i Bondevik-regjeringen fra 2001 til 2005, og jobbet da blant annet med etableringen av sivil flyaktivitet på Rygge.

Krohn Devold mener avgiften er en selvmotsigelse fra en regjering som har sagt at Norge må satse på utvikling av Norge som et turistmål.

– Det er så utrolig rart fordi politiske myndigheter har understreket av reiselivet må utnytte vekstmulighetene i det internasjonale turistmarkedet og få en større del av kaken. Vi må få flere utlendinger til å feriere i Norge fordi vi trenger valutaeffekter, sier Krohn Devold til DN.

Dette har så store negative konsekvenser at det bør sendes tilbake til Stortinget, og man må rett og slett lete opp en annen inndekning.

– Jeg deler helt hennes oppfatning, sier fylkesordfører Ole Haabeth.

Fylkesordfører Ole Haabeth

Fylkesordfører Ole Haabeth (A) støtter Krohn Devold, og sier en ny runde i Stortinget om avgiften er det eneste ansvarlige.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

– Jeg mener at det ville være det eneste som ville være fornuftig og ansvarlig. Her setter man en masse arbeidsplasser i spill uten at man vet at man får noe positivt igjen for det.

Hjelper det at Krohn Devold sier dette?

– Ja, jeg tror det har effekt at flest mulig sier fra at dette ikke var veldig klokt og at det bør revurderes.

Steile fronter

Ryanair varslet tidlig at de trekker seg ut fra Rygge hvis flypassasjeravgiften vedtas på Stortinget. Flere medier har meldt at Ryanair allerede kan ha sagt opp baseavtalen på MLR, selv om administrerende direktør Pål Tandberg i driftsselskapet Rygge Sivile Lufthavn ikke har bekreftet dette.

I januar, under Østfoldkonferansen, antydet statsminister Erna Solberg at Ryanair bruker flypassasjeravgiften som et påskudd for å trekke seg ut, og avviste en endring av lovforslaget.

– Hvis Ryanair slutter å ha aktivitet i det gunstige norske markedet på grunn av 80 kroner per passasjer, er det fordi de har lyst å legge ned, ikke fordi vi innfører det, sa Solberg.