Hopp til innhold

Nettgrillet om østre linje

Dagens timelange nettmøte førte med seg en flom av spørsmål til NSBs Terje Andersen og Tov Brugård.

Terje Andersen i studio

NSBs Terje Andersen fulgte opp nettmøtet i dagens ettermiddagssending på NRK Østfold.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

Salgs- og markedsansvarlig Terje Andersen og leder for tjenestekontor, Tov Brugård svarte på mye, men rakk ikke å gå gjennom hele bunken. Nettmøtet var åpent for deltakere fra hele landet, og østfoldingene hadde mange spørsmål om Østfoldbanens to linjer.

Spesielt virket det som det er vanskelig for pendlerne å forstå og godta endringene fra nyttår – at togsettene tydeligvis må tilpasses stopp på Kolbotn stasjon, som har en kortere perrong enn andre stasjoner.

Som nettdeltager Astrid skrev:

«De fleste stasjonene har nå blitt oppgradert, og tidligere stoppet Østre linjetogene på Holmlia som har lang nok perrong. Dette stoppet er det nå Mossetoget som har tatt over. Forstår ikke helt logikken her. Kan noen forklare meg det?»

Trond spurte:

«Når blir Kolbotn stasjon utbygget? Jeg er helt enig med Nils Nygård om at toget kunne blåst forbi Kolbotn slik at de som må stå fra Spydeberg (cirka 60 minutter) kan slippe å stå så lenge. Ble det gjort noen analyse av følgene ved endring av stoppested før dere endret? Pendlere fra Moss har tross alt flere avganger å velge mellom.»

Les hele loggen fra nettmøtet her: – Bedre å få en ståplass på toget enn å bli stående igjen

Konstruktiv samtale

Terje Andersen likte sitt første nettmøte med de reisende.

– Det syns jeg har vært veldig ålreit, det å være i tett dialog med dem som bruker oss og de som hører om oss, sa Andersen i radiostudio etter nettmøtet.

– Det har vært en konstruktiv samtale med folk på nett.

– Hvordan var tonen i nettmøtet?

– Det er en veldig god tone. Vi ønsker å forklare hvordan vi prioriterer som vi gjør. Østre linje har et stoppmønster som må kjøres med enkle togsett, men Moss-Skøyen er også et lokaltog som skal inn på den overbelastede strekningen mellom Ski og Oslo. Så vi må prioritere der det er flest kunder.

– Hva spør de om?

Nettmøte NSB

Tov Brugård, som leder NSBs tjenestekontor, og salgs- og markedsansvarlige Terje Andersen deltok fra NSB på nettmøtet.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

– Det jeg hører fra kundene går på setekapasitet. De mangler sitteplasser, og det skjønner jeg godt. Vi har fått så mange reisende på Østfoldbanen nå. Togsettene de har vi, men vi sliter litt med nok togspor og nok godkjente plattformer på enkelte stasjoner.

Men så setter dere på nye FLIRT-tog med enda færre sitteplasser, hvordan forsvarer dere det?

– Nye tog vil kundene våre ha, svarer Andersen.

– Men det er beklagelig at det blir færre sitteplasser. Men de nye togene er lenger, de har fem vogner i stedet for fire. Det er noe færre sitteplasser, men det som er viktig når vi tenker nærområdene rundt Oslo, en reise på mellom ti og 15 minutter, der vil det oppstå noe ståplass i rushtid om morgenen og ettermiddagen. Der må vi erkjenne at slik må det være i hvert fall frem til Follobanen er på plass.

– Men det er da folk som må stå lengre enn det?

– Det er nok sjelden at folk må stå så lang tid som for eksempel til Fredrikstad. Men vi ser også at det er tog med mye ledig plass. Her må vi hjelpe kundene, og informere om avganger med ledige seter. F.eks. 1630 fra Oslo til Mysen har ofte ca. hundre stående ned til Ski. Men det er en avgang fem minutter senere der vi har like mange ledige seter.

Lenge før Kolbotn oppgraderes

Kolbotn stasjon med sin for korte perrong har blitt en propp i systemet, og det har brukerne av østre linje merket seg. Der har ikke NSB noen hurtigløsning.

– Det gjør at tog fra Mysen til Solo om morgenen må kjøres med enkle togsett, forklarer Andersen.

– Kjøres de med doble togsett kan de ikke stoppe på Kolbotn på grunn av sikkerhetsmessige regler. Da må vi få en godkjent plattform på Kolbotn. Men Follobanens ferdigstilling er mange år unna.

– Hvor langt unna er en forlenget plattform på Kolbotn?

– Det er ikke endelig avklart enda. Men det kan bli 2022 før den er meldt på plass. NSB mener at det haster mye mer.