Hopp til innhold

Mobil-app skal gjøre det lettere å følge opp sykemeldte

Skal hjelpe små og mellomstore bedrifter.

Avdelingsdirektør Per Ivar Clementsen

Avdelingsdirektør i NAV Østfold, Per Ivar Clementsen.

Foto: TotalMedia

– Appen gjør det enklere for små og mellomstore virksomheter å følge opp sykmeldte medarbeidere, sier NAV Østfolds avdelingsdirektør Per Ivar Clementsen.

Han mener det også skal bli lettere å overholde fristene i oppfølgingsarbeidet av ansatte som er sykemeldte med den nye appen, som er utviklet av NAV i samarbeid med Arbeidstilsynet.

– Gjør det lettere å følge opp

I følge Clementsen synes mange arbeidsgivere at arbeidet med oppfølging av sykefravær kan være vanskelig i en hektisk arbeidshverdag, blant annet fordi det er mange frister å huske.

- Applikasjonen vil gi god informasjon og støtte arbeidsgiverne i det praktiske oppfølgingsarbeidet, mener Clementsen.

Appen «NAV Sykefravær» er utviklet av NAV i samarbeid med Arbeidstilsynet, kommer det frem i en fersk pressemelding.

Den er gratis og finnes både for iOS og Android-baserte systemer.