Hopp til innhold

I dag slepes denne skuta til Fredrikstad

Ved 13-tiden i ettermiddag starter slepingen av den svenske fullriggeren «Najaden» fra Halmstad til Fredrikstad.

Fullriggeren Najaden ligger til kai utenfor Halmstad slott i Sverige.

Her ligger fullriggeren Najaden til kai uten for Halmstad slott i Sverige. I ettermiddag starter slepingen av båten fra Sverige til Norge.

Foto: Jonas Ericsson/Ghostrider/Wikimedia Commons

Den 48 meter lange skuta skal slepes fra Halmstad i Sverige til Fredrikstad, nærmere bestemt til Isegran.

– Når vi snakker om skuter, så er dette indrefileten. Det er rett og slett skutenes Rolls-Royce! jubler Alexander Hermansen i Seilskuteforeningen Øst i Viken.

På Isegran skal den tremastede fullriggeren først og fremst være en attraksjon, et flytende museum som publikum kan mønstre på for å ta en titt.

Etter hvert vil det også bli guidede turer, kurs og seminarer og konserter om bord på båten.

– Vi synes det er viktig å ha en slik skute, som et eksempel på den tidsepoken som var så viktig. Fredrikstad hadde skuter på alle de sju hav. Vi får brukt denne skuta til å formidle Najadens historie spesielt, men også seilskuter generelt.

Var undervisningsfartøy

Alexander Hermansen

Alexander Hermansen står på kaia ved Isegran i Fredrikstad og venter på at Najaden skal komme seilende inn.

Foto: Siw Mariann Strømbeck/NRK

Når Najaden er på plass i Fredrikstad blir den Norges fullrigger nummer tre, etter «Christian Radich» og «Sørlandet».

– Det er en komplett fullrigger og en av de mest originale i hele verden. Den har blant annet aldri hatt motor eller noe annet elektrisk om bord. Det er veldig tilbake til 1800-tallet, smiler han.

Den svenske fullriggeren ble bygget i 1897, og har fungert som et skipsmuseum siden slutten av 1930-tallet.

– Det som er spesielt er at den ble tatt ut av drift i 1938. Det var et undervisningsfartøy med 100 unge gutter og 20 befal, sier Hermansen.

Storm i Sverige

Etter hvert var det ikke så mye seiling igjen i sjøfarten, og båten gikk ut av drift. Under 2. verdenskrig ble skuta brukt som havnesperre i en naboby, og ble da hardt skadet og til slutt senket.

– I 1946 ble den gitt i gave til Halmstad fra en grosserer som hadde kostet på båten masse penger og gjort den i stand. Den skulle da være et minne om seilskutebyen Halmstad, sier Hermansen.

Seilskuteforeningen Øst i Viken kjøpte skuta av Halmstad kommune for en symbolsk sum – 300 000 kroner.

At båten nå blir norsk har ført til full storm i Sverige. Blant dem som har reagert er den svenske skuespilleren og komikeren Thomas Petersson.

– Det er en stor skandale. Najaden er byens varemerke, et postkort og et symbol. Det er et selvmål å fjerne skipet. Dette er bare en måte å bli kvitt noe som lekker litt penger, sa han til den svenske avisen Expressen i februar.

En sjelden fullrigger skal komme til Fredrikstad i løpet av våren. Det er tre-masteren Najaden, som for få dager siden ble kjøpt av entusiaster i skutemiljøet på Isegran. Den over hundre år gamle skuta skal slepes fra Sverige til Fredrikstad og brukes som museumsbåt.