Den 48 meter lange skuta skal slepes fra Halmstad i Sverige til Fredrikstad, nærmere bestemt til Isegran.
– Når vi snakker om skuter, så er dette indrefileten. Det er rett og slett skutenes Rolls-Royce! jubler Alexander Hermansen i Seilskuteforeningen Øst i Viken.
På Isegran skal den tremastede fullriggeren først og fremst være en attraksjon, et flytende museum som publikum kan mønstre på for å ta en titt.
Etter hvert vil det også bli guidede turer, kurs og seminarer og konserter om bord på båten.
– Vi synes det er viktig å ha en slik skute, som et eksempel på den tidsepoken som var så viktig. Fredrikstad hadde skuter på alle de sju hav. Vi får brukt denne skuta til å formidle Najadens historie spesielt, men også seilskuter generelt.
Var undervisningsfartøy
Når Najaden er på plass i Fredrikstad blir den Norges fullrigger nummer tre, etter «Christian Radich» og «Sørlandet».
– Det er en komplett fullrigger og en av de mest originale i hele verden. Den har blant annet aldri hatt motor eller noe annet elektrisk om bord. Det er veldig tilbake til 1800-tallet, smiler han.
Den svenske fullriggeren ble bygget i 1897, og har fungert som et skipsmuseum siden slutten av 1930-tallet.
– Det som er spesielt er at den ble tatt ut av drift i 1938. Det var et undervisningsfartøy med 100 unge gutter og 20 befal, sier Hermansen.
- Les også:
Storm i Sverige
Etter hvert var det ikke så mye seiling igjen i sjøfarten, og båten gikk ut av drift. Under 2. verdenskrig ble skuta brukt som havnesperre i en naboby, og ble da hardt skadet og til slutt senket.
– I 1946 ble den gitt i gave til Halmstad fra en grosserer som hadde kostet på båten masse penger og gjort den i stand. Den skulle da være et minne om seilskutebyen Halmstad, sier Hermansen.
Seilskuteforeningen Øst i Viken kjøpte skuta av Halmstad kommune for en symbolsk sum – 300 000 kroner.
At båten nå blir norsk har ført til full storm i Sverige. Blant dem som har reagert er den svenske skuespilleren og komikeren Thomas Petersson.
– Det er en stor skandale. Najaden er byens varemerke, et postkort og et symbol. Det er et selvmål å fjerne skipet. Dette er bare en måte å bli kvitt noe som lekker litt penger, sa han til den svenske avisen Expressen i februar.