1. juli er det bare én sum som gjelder: 158,37. Det er timelønnen i kroner som er fastsatt i norsk tariff, og som skal gjelde all tungtransport av varer i, og inn og ut av Norge. Arbeidstilsynet blir kontroll- og sanksjonsmyndighet.
– Vi anser dette som et av de viktigste tiltak for å komme sosial dumping i transportnæringen til livs, sier leder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet.
I juli i fjor kartla Yrkestrafikkforbundet at utenlandske sjåfører har en månedslønn
på jobb i Norge. Skjeve konkurransevilkår i transportbransjen er i ferd med å ta livet av norsk transportnæring, sa Tormod Magelsen, som er redaktør i bransjebladet TransportMagasinet.Ryktene vil spre seg
– Fra første juli skal forskriften følges. Men vi regner ikke med at alt er i orden over natta. Det vil ta tid før Arbeidstilsynet får sine kontrollrutiner på plass. Etter kort tid så vil det ryktes i bransjen at slik er det, og slik blir det.
I tillegg til tariffestet norsk timelønn, skal sjåførene på norgesoppdrag ha norsk diett på oppdrag i Norge. Yrkestrafikkforbundet mener dette vil få stor betydning for utenlandske sjåførers lønns- og arbeidsvilkår og arbeidsplassene i transportnæringen.
For forbundet er dette kronen på verket etter flere års jobbing.
– Vi har jobbet med dette i to år. Vi har sjekket lover og regelverk både i Norge og i EU. Vi har sjekket lønnsforholdene til de som kommer over Svinesund, og vi har samlet materiale etter tips fra våre medlemmer som er ute på veiene.