Hopp til innhold

Måtte klatre i mørket etter skiheis-stopp

Ola Stormorken og datteren Sanne på 11 år måtte klatre i mørke, bratte heng med lys fra Iphonen etter å ha sittet i heisen i over to timer.

Sitter fast i heisen på Kvitfjell

15 meter over bakken måtte de vente på hjelp i over to timer.

Foto: Ola Stormorken / Privat

Ola Stormorken fra Fredrikstad var på skitur med datteren sin på 11 år, da de ble sittende fast i skiheisen femten meter over bakken i alpinanlegget på Kvitfjell. Da de endelig ble firt ned, måtte de finne veien tilbake i kratt og mørke.

Det startet som en helt vanlig tur i bakken i en minus og gode forhold. De kjørte ned bakken og var klar for heisturen til toppen, da heisen stopper like etter at de har satt seg på setet.

Stropp rundt magen

– Jeg fortalte datteren min at det trolig er noen på toppen som har trøbbel med å komme seg av. Heisen starter, men stopper like etter på. Så gikk den igjen og stoppet igjen, femten ganger etterhverandre. Vi får beskjed etter 20 minutter at det er tekniske problemer, så kjører vi igjen mellom femti til hundre meter, før vi står helt stille i 2,5 timer, i det høyste og bratteste henget, forteller han.

Mørket på Kvitfjell

Ola Stormorken og datteren Sanne måtte klatre ned i mørket etter å ha sittet fast i skiheisen i over to timer.

Foto: Ola Stormorken / Privat

Med femten meter rett ned, snakker han og datteren og underholder hverandre, helt til det kommer en på kabel og firer dem ned.

– Det gikk helt fint, vi fikk stropp rundt magen og ble firt ned. Det fungerte veldig bra, sier han.

Selv om det hele endte godt, er han ikke imponert over hvordan hele situasjonen ble håndtert av de ansvarlige for anlegget. Ikke minst var det fullstendig fravær av informasjon.

– Når man blir sittende fast i to og en halv time, kunne det vært fint om noen kom å snakket med folk, fortalte hva som skjedde. Bak oss satt en ungdom alene, og vi var på et av de verre stedene. Sanne og jeg sang og underholdt hverandre, hun hadde jo med en voksen. Noen ville kanskje få gitt beskjed om at de sitter fast i heisen, sier han.

Da de endelig hadde blitt firt ned, spurte Stormorken om det kom noen for å hente dem. Det var ulendt, bratt og mørkt. Men svaret han fikk var nei. De måtte finne veien tilbake selv.

Kritisk til håndteringen

– Det synes jeg er kritikkverdig. Jeg sa at nå må dere tenke dere om. Det var en foss og stup i området og vi visste ikke hvor vi skulle gå i mørket. Vi måtte bruke Iphone som lommelykt. Til slutt fant vi en skogssti og fulgte dem. Da vi nærmet oss en bondegård hvor vi skulle spørre om retningen, kom en skuter fra Kvitfjell for å møte oss. Vi ble kjørt til toppen, og kjørte kjørte i mørket ned på vestsiden.

Stormorken jobber selv i oljebransjen, som er kjent for gode sikkerhetsrutiner. Han mener det var mye som sviktet i Kvitfjell på søndag.

Fires ned på Kvitfjell

De ble firt ned med en stropp rundt magen.

Foto: Ola Stormorken / Privat

– Jeg ga beskjed om de bør snakke samme, ha en tydeligere beredskapsplan. Det er ikke solskinn og pudder hver dag, og hadde det vært minus og litt mer drag i dag, hadde situasjonen vært en helt annen.

– Forstår at det ikke var hyggelig

Daglig leder ved Kvitfjell alpinanlegg, Odd Stensrud, beklager at man måtte finne veien tilbake selv.

– Jeg forstår at det ikke var en hyggelig opplevelse.Det var svært krevende fordi heisen gikk over en dalbunnen uten snø, men med blå holke. Det gjorde det vanskelig å få få ut folk med kjøretøy. I slike forhold er det vanskelig å komme frem for redningsmannskap. Men vi hadde kjøretøy i bakken for alle som måtte gå en bit, slik at de fikk tilbud om enten, skuter eller bil, forklarer han.

Men burde det ikke vært noen for å møte dem?

– Var prioritet var å få alle ned trygt og det måtte vi bruke alle ressurser til, sier han.

Hva med informasjon, dere får kritikk for dårlig informasjon til de som satt fast.

– Det ble gitt informasjon over speaker-anlegget, men vi har registrert det samme at det kom frem mangelfull informasjon. Det er sannsynlig at lydanlegget ikke har fungert på hele strekket, for det ble sendt ut hyppig informasjon. Dette skal vi finne ut av, for det skal være slik at alle får informasjon.

Hadde dere testet lydanlegget?

– Ja, det var testet på forhånd, forklarer Stensrud.

I hvilken grad kommer dere til å evaluere dette?

– Vi skal gå gjennom dette og se hva som fungerte bra og hva som ikke fungerte bra, så må vi se hvor vi kan forbedre oss. Alt vi har gjort i dag er gjort innenfor de krav og retningslinjer som Statens jernbanetilsyn har satt. For oss har det viktigste vært å prioritere liv og helse. Ingen ble skadet i dag og vi har jobbet steihardt for å få tak i busser og biler og alle som kunne bistå med å få folk hjem.