Hopp til innhold

Krever raskere utbedring av problemveier

Mange svake vegskuldre øker faren for trafikkuhell i Østfold og Lastebileierforbundet ønsker fortgang i å løse problemstrekningene.

Mange svake vegskuldre øker faren for trafikkuhell i Østfold. Nå krever Lastebileierforbundet en raskere utbedring av problemet. I dag tok de fylkespolitikere med på kjøretur for å vise dem situasjonen.

Valglogo

Fredag inviterte lastebileierne fylkespolitikere med på kjøretur for å vise dem situasjonen.

– Det er trangt. Det er ikke bare å kjøre her. Du må sakke ned og ta det med ro, sier Erik Graarud som er fylkesleder i Lastebileierforbundet.

Erik Gaarud, leder i lastebileierforbundet i Østfold står foran en rød lastebil

Erik Graarud, leder i Lastebileierforbundet i Østfold.

Foto: Anne Ognedal / NRK

Han har med seg leder av Samferdselsutvalget i Østfold fylkeskommune, Olav Moe (KrF), på kjøretur for at politikerne skal få oppleve hvordan det er å kjøre stor bil på trange østfoldveier.

– Det her er en viktig brukergruppe som har svært mye erfaring fra å bruke østfoldveiene og de lytter vi til, sier Moe.

– De utgjør en viktig del av næringslivet og verdiskapingen i Østfold. Det er klart at deres råd og innspill må vi ta på alvor, fortsetter han.

En av strekningene som lastebileierne viste frem var fylkesvei 110 mellom Fredrikstad og Skjærviken. Har det vært en rekke utforkjøringer på grunn av svak vegskulder, men lite etter at det kom autovern og forsterket kant. Nå etterlyser lastebileierne flere slike tiltak i fylket.

– Det er mye dårlig asfaltdekke med sprekker og spor. Og så er det veldig mange dårlige kanter, forklarer Erik Graarud i Lastebileierforbundet.

– Kommer du utenfor kanten så er det veldig mange steder det går rett ned. Det er ikke bæreevne i det hele tatt.

Etter turen har Olav Moe tanker om hva han ønsker å prioritere fremover.

olav moe

Olav Moe (KrF), leder av samferdselsutvalget i Østfold fylkeskommune.

Foto: Petter Larsson / NRK

– Eksempelvis å sette opp autovern. For å sikre at der det er dårlige kanter, så legger ikke bilene seg for langt ut. Det er nok noe av det rimeligste. Så har vi breddeutvidelse, noen steder er det behov for det, sier Moe.

– Det å skille myke trafikanter fra de store tunge kjøretøyene er nok det aller viktigste.