Hopp til innhold

Krever kabotasjeavklaring

Sju land i EU krever at reglene for kabotasje-kjøring klargjøres.

Trailer

SKAPER URO I EU. Det er ikke kun i Norge at kabotasje-turene skaper uro. Nå reagerer også sju EU-land på det de mener er en trussel mot landenes transportbedrifter.

Foto: Rainer Prang / NRK

Utenlandske transportselskaper misbruker systematisk reglene for å ta transportoppdrag i Norge, mener Lastebileierforbundet.

Forbundet har hevdet at det norske markedet oversvømmes av utenlandske vogntog, som nærmest er tomme for gods, når de passerer grensen for så å ta lønnsomme transportoppdrag i Norge.

Nå reagerer også sju EU-land på dagens regelverk for kabotasje.

Les også:

Vil ha enkelt regelverk

For å drive kabotasje i Norge må man ha med internasjonal last inn i landet.

Hvis trailerne ikke har en reell last, er det oppdaget fiktiv lasting, der bruk av tomme paller og et fraktbrev figurerer som beviset for frakten hos tolelrne ved grensen.

Men mangel på reelt gods ombord i trailerne er en omgåelse av regelverket, og foruten i Norge merker også EU-landene stor konkurranse fra utenlandske aktører, med lavtlønnende sjåfører og dårlige trailere.

Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Finland, Belgia og Danmark har forfattet et felles brev til EUs transportkommissær Siim Kallas om ulovlig kabotasje og krav om klare definisjoner i lovgivningen.

Det de sju etterspør er et enkelt regelverk, som slår fast hvor omfattende og for hvor lang tid det skal være anledning til å drive transportvirksomhet i et annet land, skriver mtlogistikk.no.

Les også:

- Kan miste en hel bransje

- Regjeringen ønsker klare og kontrollerbare regler fra EU i stedet for som nå, tåkete og svært ukontrollerbare regler, sier Danmarks transportminister Pia Olsen Dyhr, ifølge Transportmagasinet.dk.

Det de sju EU-landene ønsker klarhet i er hva som kan regnes som en internasjonal transport, som i sin tur gir rett til å drive kabotasje i et annet land i en tidsavgrenset periode, krav til dokumentasjon og antallet stopp et kjøretøy på kabotasjetur skal kunne ha.

- Vi risikerer å miste en hel bransje i Danmark, fordi EU ikke kan klare å lage klare definisjoner. Det nytter ikke, at man kan opprette et selskap like over grensen og dermed få adgang til internasjonale turer inn i landet.

Det er ikke det som er tanken med kabotasje, understreker den danske transportministeren Olsen Dyhr til Transportmagasinet.dk.