Hopp til innhold

Ble du lurt av denne?

Nyheten om hjelmpåbud i eldre kabrioleter var så klart en aprilspøk.

Det kan bli hjelmpåbud i eldre kabrioleter dersom Trygg Trafikk får viljen sin. Organisasjonen har jobbet i lang tid med et forslag som nå skal fremmes på Stortinget.

– Det kan fort gå galt hvis en går rundt med en kabriolet uten forsterkede veltebøyler, sier Trygg Trafikk-sjefen i Østfold.

Dette er NRK Østfolds aprilspøk 2015:

Det kan bli hjelmpåbud i eldre kabrioleter dersom Trygg Trafikk får viljen sin. Organisasjonen har jobbet i lang tid med et forslag som nå skal fremmes på Stortinget.

– Når man ikke har veltebøyler på, så er det en risiko for at det går galt når hvis det skulle gå rundt, sier fylkesleder Paal Gunnar Mathiesen i Trygg Trafikk.

Forskriften skal gjelde kabrioleter uten veltebøyler, det vil si alle veteranbiler – og en del cab'er produsert helt fram til tidlig 2000-tall.

Det faller nok ikke i god jord hos alle, tror Mathiesen.

– Det kommer helt sikkert reaksjoner, spesielt fra veteranbilmiljøet. De er vant til å kjøre med skinnhjelmer, eller ikke ha veltebøyler. Det at de enten må installere godkjente veltebøyler eller bruke hjelm, det blir kanskje ikke så populært?

Nye biler er tryggere

– Nyere kabrioleter har forsterkede vindusbjelker, som tar imot mye av et eventuelt støt når man tipper rundt, sier Mathiesen.

Dovrefjell veteranbiler

Veteranbilfolket vil nok reagere, mener TT-lederen.

Foto: Geir Randby

Trygg Trafikk har jobbet tett med østfoldpolitikere om saken. Den foreslåtte forskriften legges fram for politikerne på Stortinget om kort tid. Mathiesen sammenligner saken med det vestpåbudet Stortingets næringskomite gikk inn for i forrige uke.

– Jeg vet at det er flertall for å godkjenne dette. Det er bare å vente litt ut i april, sier Mathiesen om hjelmpåbudet.

Positive selgere

Jørn Freddy Kristiansen, som er daglig leder på Høiden MC-senter i Rygge, sier han er positiv til forslaget.

– Vi vil kjøpe inn varer, siden vi venter økt salg på hjelm. Det kan bli økt inntekt, men det viktigste er jo å tenke på sikkerheten.

– Jeg vil tippe at vi vil se en del åpne hjelmer. Altså uten hakebeskytter, slik vi selger til motorsyklister. Åpne hjelmer, med bedre sikt, fortsetter Kristiansen.