Hopp til innhold

Ikke fornøyd med lovforslag

Snart må alle lastebiler ha bombrikke. Det skal bidra til at også utenlandske vogntog må betale bompengeavgifter. – Ikke godt nok, mener Norges lastebileierforbund Østfold.

Vogntog
Foto: Odd Skjerdal / NRK

Mange utenlandske vogntog passerer de automatiske bomstasjonene uten bombrikke, og det viser seg å være alt annet enn enkelt å kreve inn pengene.

Lastebilsjåfør, Christopher Haldorsen, mener konkurransevilkårene i næringene blir skjeve, ved at utlendingene slipper unna store avgifter.

– Det er ikke snakk om småpenger. Ofte passerer de utenlandske vogntogene mange bomringer, og på én tur kan det fort komme opp i 1500 kroner.

Ikke godt nok


Nå kommer lovforslag om bombrikke i alle vogntog. Også i de utenlandske.

Statens vegvesen foreslår at politiet og vegvesenet skal ta stikkontroller for å sjekke at brikke og avtale om betaling er i orden.

Norges lastebileierforbund synes likevel ikke det er godt nok.

De ønsker heller at Tollvesenet skal ta seg av kontrollarbeidet siden alle lastebiler likevel må stoppe på grensen.

Erik Graarud

Fylkesleder i Norges lastebileierforbund, Erik Graarud, er ikke fornøyd med lovforslaget.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Når det kommer en utenlandske biler til Norge og leverer sine papirer i kontrollen, kunne Tollvesenet ha sjekket om den aktuelle bilen skylder penger eller ikke, og om bombrikken er på plass, sier fylkesleder i Norges lastebileierforbund Østfold, Erik Graanrud.

Allerede mye å gjøre


Men kontorsjef på tollstasjonen i Svinesund, Gunnar Dahle Johansen, er ikke like begeistret for lastebileiernes forslag. Han forteller om en allerede stor arbeidsmengde og er skeptisk til enda en oppgave.

– Østeuropeiske sjåfører gir oss allerede nå et stort arbeidspress på grunn av språkproblemer. De har ofte vanskeligheter med å legge fram nødvendige dokumenter i tollklareringen. En ekstra kontrolloppgave på dette området vil vi derfor ikke synes noe om, sier han.

– Hvis Finansdepartementet kommer med et pålegg til oss om å utføre jobben, vil vi jo selvfølgelig ikke kunne si nei, legger Johansen til.