Hopp til innhold

Ti milliarder ga ikke kortere reisetid

Samtidig som den norske regjeringen varsler på satsing på jernbanen mellom Oslo og Göteborg slår svenskene fast at hurtigtog mot Norge er «helt i det blå».

Dobbeltspor Gøteborg

Dobbeltspor Göteborg-Oslo synes ikke å være en prioritert sak i Sverige, konstaterer SVT Västnytt.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

Svenskene brukte ti milliarder kroner på dobbeltspor gjennom Göta Älvdalen, men det førte i praksis ikke til kortere reisetid mellom Göteborg og Oslo, melder SVT Västnytt. Det tar stadig fire timer å ta toget mellom de to storbyene.

Västnytt har sett nærmere på spørsmålet om satsingen på jernbaneforbindelsen over grensen, og deres konklusjon er at hurtigtog mellom Göteborg og Oslo synes like fjernt nå som da diskusjonenene og utredningene begynte for 20 år siden.

Les også: Uenige om jernbaneutbygging

Trangt om plassen

Utenlandstogene deler skinnegangen med lokaltog og godstog. Det svenske Trafikverket konstaterer at det er trangt om plassen.

Da pendler-stasjonene i Göta Älvdalen ble bygget ut, var det bare en av stasjonene som ble bygget med ekstra spor slik at fjerntog kunne passere lokaltog.

Ikke prioritert spørsmål

Tog, Moss jernbanestasjon

På norsk side er det vedtatt at dobbeltsporet gjennom Østfold skal bygges ut. Her fra Moss stasjon.

Foto: Tomas Berger / NRK

Mens det i Norge er vedtatt en trafikkplan der målet er dobbeltspor mellom Oslo og Halden innen 2030, står det ingenting om utbygging av dobbeltspor i den svenske trafikkplanen som gjelder fram mot 2025.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) erkjenner overfor Västnytt at det svenskene betegner som Norgestrafiken ikke er et prioritert spørsmål.

På den annen siden har den norske regjeringen varslet at de vil tar kontakt med sine svenske kolleger for å få spørsmålet på dagsorden.

Trafikken på landeveien har økt dramatisk over Svinesund etter at firefelts motorvei stod klar over grensen i 2005. I følge en rapport fra transportkonsulenten Ramböll har antallet lastebiler over broen økt med 40 prosent på disse årene, og nå passerer over 700.000 lastebiler grensen her hvert år.