Det kommende året skal det legges 3.200 kilometer ny asfalt på riks- og fylkesvegene i Norge. Det tilsvarer vegen til Paris og tilbake.
– Vi planlegger å bruke nesten 2,1 milliarder kroner til dekkevedlikeholdet. 970 millioner går til riksvegene, mens fylkeskommunene har vedtatt å bruke om lag 1,1 milliarder til sine fylkesveger. Vi regner med at det går med om lag 1,9 millioner tonn asfalt, sier sjefingeniør Even K. Sund i Statens vegvesen.
Nær en tredjedel av denne asfalten skal legges i region øst, som består av Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland.
Asfaltsesongen varierer litt fra landsdel til landsdel, men går i hovedsak fra mai til ut i september.
– Det meste av årets asfaltarbeider gjelder vedlikehold av eksisterende riks- og fylkesveger, mens litt asfalt på nybygde veger er også med i de 79 kontraktene som vi i disse dager er i ferd med å inngå med asfaltentreprenørene, sier Sund.
Av hensyn til trafikksikkerhet vil mye av asfalteringen skje på sen kveld og natt.
- For å være minst mulig til sjenanse for trafikken vil vi gjennomføre asfaltarbeidene om natten der det er mulig. Vi ber trafikantene om å være tålmodig der det måtte oppstå ventetid og køer i forbindelse med arbeidene.