Til kommende havnestyremøte i Halden den 4. november varsles en solid gjennomgang av havnas aktiviteter fra rådmannens side.
Av saksdokumentene til møtet bekreftes det NRK i de siste ukene har omtalt om at småbåthavn-virksomheten er kraftig subsidiert og at anløp til den offentlige havna er overpriset.
Les mer:
Bekrefter subsidiering
Det var da tidligere havnesjef, nå havnestyremedlem for Venstre - Øyvind Johannessen, i fjor klaget inn et kommunestyrevedtak om å bruke 3.750.000 kroner av havnekassa til å leie 30 private båtplasser på området Høvleriet fordelt med en kvart million på de neste 15 årene, at snøballen begynte å rulle.
De forholdene Øyvind Johannessen og tidligere spesialkonsulent i Fiskeridepartementet Ørn Grahm har pekt på rundt leieavtalen på Høvleriet, bruk av havnekassas midler og Halden kommunes brudd på Havne- og farvannsloven er fra rådmannens side behørig omtalt i dokumentene havnestyret nå får.
Det heter blant annet i dokumentene:
"Det er viktig for rådmannen å synliggjøre at ressursbruken innenfor «småbåt/gjestehavn» i dag er ca 1,5 millioner høyere enn inntektene. Utfra et forretningsmessig prinsipp må da enten inntektene økes eller ressursbruken reduseres. "
- Her har det i Halden med andre ord vært en "rå" subsidiering av småbåtvirksomheten fra nyttetrafikken, sier Ørn Grahm til NRK.
Rådmannen skriver at de ansatte i havnedriften bruker hele 50 prosent av lønnskostnadene til småtbåthavn av et lønnsbudsjett på 3,1 millioner kroner i 2014.
Med inntekter på 1,9 millioner, diverse utgifter på en 1,2 millioner og ytterligere 1,5 millioner i lønn til havneansatte går ikke denne virksomheten i pluss med dagens organisering og leiesatser i småbåthavna.
- Derfor var den avtalen kommunestyret gikk inn for i august i fjor helt hinsides gal. Det finnes ikke penger i noen post i havnekassa øremerket "småbåthavn", som kan finansiere en kvart million kroner hvert år i de neste 15 årene, slik kommunestyret har vedtatt å gå inn for i leieavtalen på Høvleriet. Kassa er rett og slett tom, sier Øyvind Johannessen til NRK.
Les mer:
Småbåthavn bør være selvfinansierende
Rådmannen ønsker en synliggjøring og opprydding slik at ressursbruk blir plassert der den «hører hjemme».
Det er avgifter til anløp og kaivederlag etter Havne- og farvannsloven og leieinntekter fra arealer og bygg som ifølge rådmannen skaper god økonomi og overskudd til havnedriften.
– Drift av småbåtplasser og gjestehavn bør derfor være selvfinansierende. Utfra et forretningsmessig prinsipp må da enten inntektene økes eller ressursbruken reduseres, heter det fra rådmannen i saksdokumentene.
Det arbeides nå med å vurdere hva gjennomgangen av havnekassa innebærer for leiesatsene av de kommunale småbåtplassene i 2015, og om mannskapsstyrken på havna skal få andre oppgaver.
Les også:
- Kan ha krav på tilbakebetaling
I dokumentene til havnestyrets møte neste uke ligger også en erkjennelse av at Halden kommune har tatt seg for godt betalt av skip som anløper den offentlige havna med utgangspunkt i Havne- og farvannsloven.
Det er rådmannens oppfatning at Halden havn må ha en forvaltning og et prisnivå etter bestemmelsene i Havne- og farvannsloven.
Det heter fra rådmannen:
"Rådmannen skal legge fram en sak om en endring vedrørende ressursbruk innenfor de ulike ansvarsområdene knyttet opp mot nødvendige endringer i avgiftene. I første omgang gjelder dette småbåt/gjestehavn, men kan også påvirke de andre tjenestene det tas betalt for.
Isolering av oppgavene som utføres kan resultere i at havnedriften blir og har blitt priset for høyt etter bestemmelser i lovverket, selv om det kan avsettes midler til fond. Halden havn må ha forvaltning og prisnivå etter bestemmelsene i Havne- og farvannsloven.» "
– Selvsagt er anløpsavgiften i Halden altfor høy. For eksempel Nexans, som har sine private kaianlegg og kun skal betale anløpsavgift, har derfor i lange tider gjennom betalingen av denne høye anløpsavgiften subsidiert småbåtvirksomheten i Halden. Dette gjør de fortsatt, sier Ørn Grahm og fortsetter
Så vidt jeg vet har ikke Nexans fremsatt noe krav om tilbakebetaling, men alle brukere av den offentlige havna kan i prinsippet fremsette krav om tilbakebetaling for flere år bakover i tid, hvis de har betalt for mye anløpsavgift, sier Grahm til NRK.
Les havnestyrets møtedokumenter 4. november 2014: