– Vi har gjennomført en forstudie som viser at usikkerheten og risikoen ved den stasjonsplasseringen vi har i dag er såpass stor, at før vi går videre med den vil vi se om det finnes alternative plasseringer som kan gi en bedre løsning. Det sier Elisabeth Nordli, planleggingssjef Inter City, Østfoldbanen.
Torsdag møtte hun og tre andre fra Jernbaneverket opp i formannskapet i Halden for å informere om planene for det nye dobbeltsporet til byen.
Må bygges for flom og stormflo
Inntil nå har Jernbaneverket jobbet ut fra at stasjonen skal ligge på samme sted i framtiden, men nå åpner de opp for en flytting. Det er blant annet fordi det vil bli veldig dyrt å bygge der den ligger i dag.
– Stasjonen er utsatt for flom og den ligger på en flishaug. Det må fundamenteres til fjell for at den skal ha den stabiliteten vi ønsker, sier Nordli.
Dagens stasjon ligger 1,3 meter over havet. I nye planer skal det tas høyde for at havnivået stiger. Den nye stasjonen må ligge minst 2,76 meter over havet for å stå imot en hundreårs stormflo, fikk Halden-politikerne høre.
Positive politikere
– Det er fornuftig å se på plasseringen av stasjonen på nytt, sa Fredrik Holm (H).
Dette gjør det kanskje mulig å få en stasjon som krever mindre plass i sentrum. I dag tar blant annet parkeringsplassen for togene mye plass.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Er det fornuftig med et hensettingsanlegg i sentrum av byen på arealer som kan brukes til byutvikling?, spurte Arve Sigmundstad (Ap)
Folkene fra Jernbaneverket var enig i at det ikke var særlig fornuftig, men når det fra gammelt av var et anlegg i Halden, så gir ikke Jernbaneverket fra seg det uten videre.
Sentralt i byen
Nå er det åpent for innspill om plassering av stasjonen og det er ennå god tid. Planen for dobbeltsporet og stasjonen må være ferdige først innen 2022.
– Det som er viktig for oss, er at stasjonen skal ligge sentralt plassert i byen. Så vi snakker ikke mange kilometer ut av Halden, avslutter Elisabeth Nordli.