E 18 strekninger som skal legges om i Hobøl og Eidsberg kan sammen med gamle E 6 i Sarpsborg og Råde bli de første strekningen i Østfold med enklere og billigere sykkelfelt.
Her er det snakk om å flytte kantlinja slik at veiskuldra blir breiere.
Den blir da et sykkelfelt, forteller Olav Moe, Krf-politiker og leder i samferdselsutvalget i Østfold fylkeskommune.
Mangler sykkelstier
Statens vegvesen anslår at Østfold i dag mangler 200 kilometer med gang og sykkelstier.
Avhengig av terrengforholdene er byggekostnadene fra 9000 til 28 000 kroner per meter for fullverdig standard.
Fylkespolitikerne har bedt Statens vegvesen vurdere mulighetene for å finne enklere og billigere løsninger.
- Les også: –
Enklere og billigere løsninger
På fylkesvei 118, den gamle E 6 strekningen, fra Missingmyr i Råde til Kalnes i Sarpsborg er veien brei nok til at kantlinjene kan trekkes nærmere midten. På den måten blir det plass til sykkelfelt på veiskuldrene.
Også E18 strekninger i Hobøl og Eidsberg kan få billigversjonene av gang og sykkelvei.
Når nye E18 åpner på strekningen Elvestad- Kanpstad i Hobøl mener Statens vegvesen at det er mulig å redusere kjørefeltbredden på den gamle E18 strekningen. Det samme gjelder i Eidsberg fra Momarken til Hærland og fra Hærland til Melleby.
Politikere er positive
– Jeg ble veldig glad når jeg leste det forslaget. Det viser at Statens vegvesen tenker nytt og kreativt. Nå kan vi få mange gang og sykkelveier for en billig penge, sier Håvard Jensen, gruppeleder for Fremskrittspartiet i fylkestinget i Østfold.
Begeistringen deles av Hobølordfører og fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Håvard Wennevold Osflaten.
– Det blir langt bedre enn det er i dag, og jeg tror vi skal stikke fingeren i jorda og innse at det ikke vil være mulig å få gang og sykkelveier langs alle trafikkerte veier i Østfold, heller ikke i Hobøl, sier Wennevold Osflaten med et smil.
Han framhever at når E 18 legges om fra Knapstad til Elvestad blir det mindre trafikk på den gamle veien.
Her er det et område hvor ferdsel av gående og syklende ikke er så stor, men de som vil bruke strekningen kommer til å føle seg mye tryggere, så det er en løsning vil kan leve med, sier Hobølordføreren.
- Les også: