Hopp til innhold

Fredrik fikk en annen manns selvangivelse i posten

Fredrik Paar ble overrasket da han fikk selvangivelsen i posten. Han ble enda mer overrasket da han så at han hadde fått to.

Fredrik Paar mottok selvangivelsen til en annen person.

Fredrik Paar mottok en annen persons selvangivelse i posten, i tillegg til sin egen.

Foto: Mathias Lunde Kristoffersen / NRK

– Jeg kom hjem fra jobb og hentet posten. Der fant jeg et brev fra Skatteetaten med selvangivelsen min. Jeg syntes det var rart, for jeg har håndtert det elektronisk i flere år. Jeg åpnet konvolutten og reagerte på at papirbunken var veldig tjukk, sier Fredrik Paar.

Han sitter ved stuebordet. Foran han ligger to dokumenter. Hans egen selvangivelse og den lille overraskelsen han fant inne i konvolutten: Selvangivelsen til en helt annen person.

– I tillegg til min egen hadde Skatteetaten sendt meg selvangivelsen til en ung mann fra Fredrikstad. Og der kunne jeg jo selvsagt se alt. Inntekt, formue, alt.

Paar jobber som lærer på en ungdomsskole i distriktet. Samme dag som han mottok sin og en annen persons selvangivelse, hadde han hatt en nettvettkampanje på skolen.

Fredrik Paar fikk to selvangivelser i posten.

Fredrik Paar synes Skatteetaten kan holde seg til elektroniske selvangivelser.

Foto: Mathias Lunde Kristoffersen / NRK

– Det var et merkelig sammentreff. Vi snakket om hvor viktig det er å være forsiktig med hva man deler av personopplysninger. Hadde jeg visst noe om hvordan man misbruker opplysninger som de jeg fikk i posten, kunne jeg sikkert tjent penger på det. Men det har jeg selvsagt ingen planer om, forsikrer Paar.

Han har kontaktet den andre personen og tilbudt å enten ødelegge eller sende han selvangivelsen.

– Dette skal ikke skje

Skatteetaten har forsøkt å finne ut hva som har skjedd i denne saken etter at de ble kontaktet av NRK. De kaller det et rutinebrudd og beklager på det sterkeste det som har skjedd.

– Her må det ha skjedd en direkte kontakt med skattekontoret, så har vi sendt ut selvangivelse på feil måte. Vi skal i utgangspunktet bare sende selvangivelse til dem som er i kontakt med oss. Dette skal ikke skje, og det beklager vi, sier Ann Kristin Roheim, seksjonssjef i regionavdelingen i Skatteetaten.

Dersom andre opplever det samme, vil hun at vedkommende kontakter Skatteetaten så snart som mulig.

– Da kan vi finne ut hva som har skjedd og iverksette tiltak. Vi går gjennom rutinene våre nå og vurderer videre hvilke tiltak vi må iverksette.

– Det er selvsagt ikke noe hyggelig å oppleve for dem det gjelder, sier Ann Kristin Roheim.