I forslaget til statsbudsjett skal staten bruke flere hundre millioner kroner på å oppgradere Østfoldbanens Østre linje.
Jernbaneverket skal ruste opp linja med nytt signalanlegg, men 90 usikrede overganger blir ikke gjort tryggere.
Lokomotivmannsforbundet fortviler. De påpeker at overgangene er svært farlige.
– Vi vet at vi trenger 300–400 meter for å få stoppet toget. Vi tuter, men du vet jo ikke om bilen faktisk stopper før du ser at den fysisk står stille, sier nestleder i forbundet, Jan Even Nystad.
– Da vet du også at dersom den ikke stopper, så går det ikke så bra.
– Tiden har stått stille
De usikrede overgangene langs jernbanenettet i Norge er der fremdeles. Det som engang var fysiske sperrer er stort sett borte, og bare skilting står igjen.
– Her har tiden stått stille de siste 50 årene, sier Nystad, der han står ved en usikret planovergang på Østre linje.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Grinden ved overgangen er nesten gjengrodd, og har ikke vært lukket på mange år. Da som nå opplever lokomotivførerne farlige situasjoner litt for ofte, forteller han.
– Vi sitter jo ikke og tenker på det hele tiden når vi kjører, men det er klart at du får et høyere adrenalinnivå når du nærmer deg en sånn overgang, fortsetter han.
- LES OGSÅ:
– Farligere enn tidligere
Prosjektdirektør i Jernbaneverket, Jarle Rasmussen, sier det er et spørsmål om penger.
– Vi gjør ingenting på det som i dag er usikrede planoverganger. Det er ganske mange av dem på Østre linje, så de er ikke en del av prosjektet, sier Rasmussen til NRK.
Lokomotivmannsforbundet hevder at planovergangene er mye farligere nå enn tidligere.
– Det å sanere og fjerne sånne overganger går i et for sakte tempo, mener Nystad.
– Dagens tog er mye mer stillegående enn før. Vi kan være uoppmerksomme, når vi for eksempel går med musikk på øret. Da er det dårlige odd for den som kommer gående eller kjørende, fortsetter han.
- LES OGSÅ: