Hopp til innhold

Fortsatt uenighet om utsatt E18

Alle er enige om at E18 må graves opp, men hva som så må skje er fortsatt uklart.

Sommerflom i 2013

På grunn av tabben blir jordet oversvømt ved en vanlig sommerflom.

Foto: privat

Onsdag møttes partene til dialog etter at vegvesenet ble beordret til å løse problemene rundt Trarabekken slik at matjord i Eidsberg ikke går tapt.

Strekningen Momarken Melleby er utsatt til saken er løst. Vegvesenet bekrefter at de kommer til å grave opp veien, men hva som så må gjøres er det foreløpig ikke enighet om.

– De hadde en virkelighetsoppfatning som presenterte én ting. Jeg forklarte vår virkelighetsoppfatning, og det var tydeligvis en litt annen historie enn det som hadde fremkommet der inne, sier Morten Authen.

– Trengs mer enn et rør

Rørtabbe

Det store røret skulle ført bekken under veien, men ble lagt nesten en meter for høyt. Nå må nye E18 graves opp igjen.

Foto: Pétur Níelsson/NRK

Han har kjempet for å få bedret gjennomføringen av Trarabekken under nye E18 for å redde farens matjord.

Nå kjemper han videre for at løsningen skal bli god nok når veien graves opp. Han sier at det større og dypere rør ikke vil løse problemet, med mindre bekkeløpet også ryddes opp etter flommene som har oppstått som følge av rørtabben.

– Det er en del viktige elementer som må gjøres bortsett fra å senke et rør, det har ikke kommet helt frem hos dem, sier Authen.

– Enige om at det må løses

Utbyggingsdirektør i Vegdirektoratet, Lars Aksnes, bekrefter at de ikke er helt enige med Authen om hvordan situasjonen er i dag.

– Litt forskjell var det, men at vi har noe som må løses var alle parter enige om.

Men han sier vegvesenet ikke har sagt hverken ja eller nei til å gjøre mer enn å legge nytt rør under veien.

– Konklusjonen var at vi må grave opp og legge nytt rør. Men det er ikke sagt noe om andre tiltak enda, sier Aksnes.