Hopp til innhold

Foreslår pendlerbuss fra Värmland

–Värmland og Indre Østfold trenger en en god bussforbindelse. Det slår en ny forstudie fast.

Ordførerene i Indre har prøvd bussen

Ordførerne i Indre Østfold håper å få buss mellom Karlstad og Mysen. Ny rapport foreslår hele 35 avganger i døgnet.

Foto: Adrian Sellstrøm/MysenPosten

– Et bedre busstilbud over grensa har vært etterlyst lenge, og fra både svensk og norsk side. I vinter bidro EU med en halv million kroner for planlegging av buss mellom Karlstad og Indre Østfold.

Nå er forstudien klar. Den foreslår opp til 35 avganger i døgnet mellom Karlstad og Indre Østfold. Ordfører i Eidsberg, Erik Unaas kaller rapporten grundig og interessant:

– Jeg har fulgt prosessen det siste året, og faktisk er jeg styrket i troen og håpet om at dette kan bli realisert, sier Unaas.

Sweco har intervjuet pendlere, snakket med bedrifter, bransjeorganisasjoner, og statlige myndigheter.

– Konklusjonen er at trafikkgrunnlaget er bedre enn vi i utgangspunktet hadde trodd, sier Unaas.

5000 pendlere

5000 personer pendler fra Värmland til Norge, 1200 av dem dagpendler. Den andre veien er det studentene til Karlstad og ikke minst de som skal på svenske-handel, som dominerer.

Målet er at en av tre på sikt skal velge buss istedetfor bil, men da må tilbudet være godt.

– Tanken om små busser som går ofte, og som korresponderer med toget fra Mysen høres ut som en riktig satsing, sier Unaas.

For første gang er det også planer om å gjøre Eidsberg, Marker og Årjäng til en felles takstsone på tvers av grensa.

– Det er en ny, spennede og visjonær måte å tenke på, synes Unaas.

Klare til neste år

Sweco mener det er fullt mulig å få busstilbudet klart første halvår 2015. Det som gjenstår er at både Østfold og Värmland sier ja til å dele regningen.

– Noe offentlig finansiering må inn her, men langt mindre i årene framover enn de første, sier Unaas.

Tanken er at etterhvert som ruta blir godt kjent og etablert, så vil passasjertallet øke.

Alternativet med 35 avganger i døgnet er beregnet å koste 7,6 millioner kroner, og det første året må Østfold og Värmland regne med å dekke 5,6 millioner.

- Selv med et forsiktig passasjeranslag for de første årene, blir kostnadene mindre enn vi hadde trodd på forhånd, sier Unaas.

.