Hopp til innhold

Får slippe ut billig Co2 i EU

Flyselskapene kan øke flytrafikken og klimagassutslippene uten at det svir. – Klimakvotene i EU er for billige, mener Miljødirektoratet.

Norwegians første 787 Dreamliner

Norwegian mener at deres kjøp av miljøvennlige fly er det beste tiltaket for å redusere utslipp fra flytrafikken. Men trafikken øker mer enn effekten av miljøvennlig fly. Her Norwegians Dreamliner.

Selv om flyselskapene hele tiden reduserer sin utslipp per passasjerkilometer, øker trafikken enda mer.

Bare i Norge økte utenlandstrafikken med nesten ti prosent i fjor. i 2017 skal Oslo Lufthavn håndtere 28 millioner passasjerer, 6 millioner mer enn i dag.

I EUs kvotesystem for klimagassutslipp, EU-ETS, har prisen på å slippe ut ett tonn karbon, eller Co2, sunket fra 250 kroner til drøyt 50 kroner på seks år.

I 2012 ble flybransjen inkludert i kvotesystemet, som inntil da hadde vært forbeholdt industrien.

Avgangstavle på Moss lufthavn Rygge

Nordmenn reiser stadig mer utenlands, og bidrar til økte klimagassutslipp. På Moss lufthavn Rygge har Europas største lavprisselskap, Ryanair, etablert sin første norske base og flyr nesten to millioner passasjerer i året.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

Utslipp fra fly utgjør i dag rundt 3 prosent av alle klimagassutslipp i EU. Men andelen vil mest sannsynlig øke vesentlig.

Flytrafikken forventes å øke 4–6 ganger innen 2050, og utslippene fra fly ventes å øke med 70 prosent innen 2020, ifølge EU-kommisjonen.

Flommer over

Årsaken til at prisene på EUs utslippskvoter har gått ned er at industriproduksjonen er redusert som følge av finanskrisen, skriver EU-kommisjonen på sine nettsider.

Dette har ført til et stort overskudd av klimakvoter, som har blitt tilgjengelig for flybransjen fra 2012. Fordi det er et stort tilbud av kvoter, faller prisen.

En uheldig utvikling, sier direktør for Miljødirektoratet, Ellen Hambro.

– Kvotehandelssystemet fungerer i hvert fall ikke slik vi hadde håpet. Det er ingen tvil om at prisene på utslipp er svært lav, så lav at det ikke i høy nok grad får flyselskapene til å presse fram ny teknologi og lavere utslipp.

Tilbakeviser

Flyselskapene er delt i synet på hvordan EUs klimakvotesystem virker. I SAS mener man at kvotene ikke er avgjørende for innføring av ny teknologi.

Tormod Sandstø er kommunikasjonsrådgiver i SAS.

– Uavhengig av dagens pris på klimakvoter har vi langt mer ambisiøse mål på lang sikt rundt teknologiutvikling som går langt ut over dagens priser, sier han.

SAS' kostnader til EU-kvoter på Co2-utslipp lå i 2013 på rundt 50 millioner kroner.

Norwegian er den mest aggressive aktøren på det norske flymarkedet for tiden, med et stort antall nye fly i bestilling. Innføringen av nye fly er avgjørende i et klimaperspektiv, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nilsen.

– Det viktigste er å investere i ny teknologi, og når det gjelder miljøvennlige tiltak er det nye fly som er det aller viktigste.

I 2012 sa Bjørn Kjos at moderne fly har potensial til å slippe ut 30–40 prosent mindre klimagasser enn dagens fly.

Prisen øker

Den kraftige prisnedgangen på utslipp av karbon i EU har imidlertid snudd etter et rekordlavt prisnivå i 2013 på under 3 Euro per tonn. Prisen har passert 7 Euro, eller rundt 58 kroner.

– Nå er det i ferd med å komme fart i europeisk industri igjen og da vil kvoteprisen gå opp. Den var for eksempel dobbelt så høy forrige uke, som den var i januar. Kvotesystemet fungerer som det skal. Det reduserer utslipp, slik man ønsker politisk, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO luftfart.

Det er likevel langt fram til nivået i utgangspunktet, som var på rundt 30 Euro.

Torbjørn Lothe mener kvotesystemet er et kostnadseffektivt og fornuftig system.

– Det som er poenget med kvotesystemet er nettopp det at man setter et tak på utslipp. Det taket er 95 prosent av det gjennomsnittlige årlige utslippet i perioden 2004-2006, så det er faktisk et ganske ambisiøst tak.

For ytterligere å øke prisen på karbon-kvoter og redusere klimagassutslippene har EU bestemt at antallet kvoter skal reduseres gradvis i åra som kommer.