Nå har det skjedd igjen. En bil full av smuglere og smuglergods har rygget flere hundre meter på E6, for så å snu midt i veibanen.
– Tar ikke hensyn
I fjor snudde 14 biler da de så kontrollen på Svinesund.
Utrykningspolitiet har ytret ønske om fysiske sperringer som bommer og matter, noe stortingspolitiker for Østfold Frp, Erlend Wiborg støtter fullt ut.
– Der er jeg helt på linje med politiet og jeg mener noe må skje nå. Statens vegvesen må komme på banen, sier han.
Han er ikke forundret over at så mange smuglere snur på E6. Han mener det bare forteller om hvor lite de bryr seg om andre mennesker.
– Bare det at de smugler inn narkotika og våpen forteller om hvor lite hensyn de tar til andres liv, sier han.
Artikkelen fortsetter under videoen
– Naiv grensepolitikk
Wiborg er kritisk til det han mener er en slapp grensepolitikk gjennom flere år, og at det nå skal snus med Frp og Høyre ved roret.
– Vi vil ha strengere grensekontroller og vil selvfølgelig stanse muligheten til å snu. Jeg tror det er flere ting som kan styrke tolletaten, og vi vil at det skal være flere tollere til å ta biler som snur. Regjeringen vil styrke grensekontrollen ved blant annet å frigjøre oppgaver fra tolletaten over til skatteetaten. På denne måten vil det være flere som blir brukt til ren grensekontroll og færre til å kreve avgifter.
Han mener det haster med å få gjort noe.
– Norge har vært naive i grensepolitikken sin og det er viktig å ha en grensekontroll der vi også får en oversikt over hvem som kommer til Norge med narkotika og våpen, slik at disse ikke slipper fritt inn i Norge.
Han mener vegvesenet må ta de politiske signalene.
– Her er det viktig at man skjærer gjennom politisk og jeg forventer at Statens vegvesen viser fleksibilitet og gjør praktiske grep som kan begrense smugling og farlige situasjoner.
Artikkelen fortsetter etter videoen
– Ikke mye vi får gjort
Både politiet og Statens vegvesen mener det er en vanskelig situasjon.
Elisabeth Beckmann i Statens vegvesen sier til NRK at det er begrenset hva de får gjort.
– Det er snakk om en bevisst kriminell handling, som er farlig og det er ikke mye vi får gjort.
For to år siden ble det laget et smutthull for smuglerbilene, slik at de kunne komme seg unna uten å sette liv i fare.
Nå jobbes det med et lyssystem som kan varsle bilistene om at det er smuglerbiler i feil retning.
Siden november i fjor har Statens vegvesen forsøkt å få kontakt med svenske myndigheter, men først nå har de fått kontakt.
Nå håper Beckmann på fortgang slik at de får på plass et slikt varslingssystem.
Når det gjelder politiet og politikernes ønske om fysiske sperringer, er det vanskelig å få til, mener hun.
– Fysiske sperringer kan skape farlige situasjoner når bilene kommer i 110 og selv om det legges ut spikermatter, kan smuglerbilene fortsette i høy hastighet selv om de har punktert. Det er livsfarlig, spesielt med en vinglete, punktert bil, sier hun.
Hun sier også at norske vinterforhold vil skape problemer for fysiske sperringer som lemmer i veien.
Hva med lavere fartsgrense?
– Det er forskjellige kriterier til fartsgrenser og er det for eksempel 30 kilometer i timen, vil det gå veldig sakte og skape kø, noe som igjen kan føre til farlige situasjoner, forteller hun.
UP-sjef i Østfold og Akershus, Stein-Olaf Røberg, fastholder at fysiske sperringer fortsatt er gode løsninger.
– Vi ser at det fungerer i andre land, sier han til NRK.