Hopp til innhold

Erna Solberg lar seg ikke presse av Ryanair

Statsministeren vil ikke la seg plukke på nesen av Ryanair som truer med å forlate Rygge, selv om det betyr at lufthavnen må legges ned.

Ryanair på Rygge
Foto: Lars H. Pedersen / NRK

Erna Solberg mener flypassasjeravgiften ikke er en reell grunn til at Ryanair truer med å forlate Rygge.

– Jeg ser ingen grunn til at flyplassen skal nedlegges. Jeg mener at hvis Ryanair slutter å ha aktivitet i det gunstige norske markedet på grunn av 88 kroner per passasjer, er det fordi de har lyst å legge ned, ikke fordi vi innfører det, sa statsministeren fra podiet under Østfoldkonferansen tidligere i dag.

Helt siden nyheten om den såkalte flypassasjeravgiften kom i slutten av november, har ledelsen for Moss lufthavn Rygge sagt at dette kan bety full stans for lufthavnen. Dét så ikke ut til å påvirke Erna Solberg.

Erna Solberg

Å skattelegge flyreiser er viktig for å få gjennomført det grønne skiftet, sa Erna Solberg i dag.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

– Vi flyr mye mer enn noen andre, og vi har stor betalingsevne for dette i Norge. Jeg lar meg ikke presse av Ryanair, det må jeg bare si rett ut. Jeg lar meg ikke presse av Ryanair på et vedtak som Norges nasjonalforsamling har gjort og som går i prinsippet på det grønne skiftet, sier Solberg som mener det er viktig at klimautslipp fra fly koster penger.

Kristisk til avgiften

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet Helga Pedersen mener flypassasjeravgiften må droppes. Det sa hun da hun besøkte Moss lufthavn Rygge i dag.

– Regjeringen har muligheten til å angre seg, det gjorde man når det gjaldt plastposeavgiften i fjor. Her bør man trekke klørne tilbake også når det gjelder flyseteavgiften, for dette rammer arbeidsplasser og næringsliv på Rygge, men også i andre deler av landet, sier Pedersen.

– 1000 arbeidsplasser settes i fare på bakgrunn av en avgift som blir innført nærmest over natta, og som har en høyst tvilsom miljøeffekt, om den har noen i det hele tatt, sier Pedersen

Avhengige av Ryanair

Pål Tandberg, direktør ved Rygge sivile lufthavn, synes Erna Solberg har en enkel tilnærming til situasjonen.

– Det er tydelig at hun ser luftfarten ut fra Avinor-modellen, som er noe helt annet enn det å drive en sekundær lufthavn som vi på Rygge gjør, sier Tandberg.

Pål Tandberg, Adm. dir. på Rygge sivile lufthavn

- Vi har behov for et møte med Erna for å få gitt henne mer informasjon, slik at hun forstår forretningsmodellen rundt en sekundærflyplass, sier Pål Tandberg.

Foto: NRK / NRK

– Vi har bygd en flyplass med et trafikkgrunnlag i Østfold og Follo på ca. 500.000 reisende, og vi trenger gjerne to millioner passasjerer. Da er det ett flyselskap i Europa som kan bygge en slik flyplass, og det er Ryanair, like det eller ikke, sier Tandberg.

Han forteller at baseflyene til Ryanair gjorde at de i fjor hadde 1,6 millioner reisende og opplevde det fjerde året med overskudd.

– De 80 kronene gjør at vi taper konkurransen om baseflyene til Ryanair, og de forsvinner til en av de 70 andre basestasjonene i Europa, sier Tandberg.