Transportbransjen i Norge krevde i går at kontrollstasjonen på Svinesund må holde døgnåpent for å få kontrollert flere vogntog på vei inn i landet.
Døgnåpen stasjon vil koste 10 millioner ekstra i året, men forslaget får likevel støtte fra Høyres stortingsrepresentant Ingjerd Schou.
– Jeg tror at regjeringen nå må lytte nøye til transportbransjen.
– Jeg har jo fulgt denne bransjen i fire år gjennom transportkomiteen, og det er altfor mange som spekulerer i at Statens vegvesen slår av lysene på stasjonen eller gjør andre tilpasninger for å kunne kjøre inn i Norge med dårlig skodde biler.
- Les også:
Får støtte fra Ap
Over 2 000 vogntog passerer inn og ut av landet over Svinesund hvert døgn. Statens vegvesen får kontrollert bare ett av hundre. Vegvesenet sier de ikke har penger til å holde døgnåpent.
– Det må vi ta oss råd til, mener Ingjerd Schou.
– Jeg tror nesten at vi ikke har lov til å gamble med trafikksikkerheten. De transportørene som spekulerer i å kjøre med dårlig skodde biler inn i Norge må lukes ut.
Det samme sier Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Irene Johansen.
– Norge er jo yttergrensen for Schengen, og det i seg selv tilsier jo at vi burde få døgnåpen grensekontroll. Vi vet at det er mange utenlandske vogntog som er dårlig skodd for norske vintre.
– Det er et stort problem, og den kostnaden ved å ha døgnåpne kontroller er nok kanskje mindre enn det koster å få dårlig skodde vogntog over grensa, så det syns jeg absolutt vi bør prøve å få til, sier Johansen.
- Les også:
– Koster mer å la være
Vogntog i dårlig stand skaper trafikkaos på norske veier, og det skjer hver vinter. Nå tyder mye på at det er politisk enighet i om at kontrollstasjonen på Svinesund må være døgnåpen, for også vippepartiet KrF mener det samme.
– Det er smart å gjøre med tanke på at vi får lastebiler inn og oppover i landet som ikke er skodd for norske veier, sier stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal.
– Da kan prislappen bli høyere enn ti millioner kroner, og også de menneskelige kostnadene kan bli større.