Hopp til innhold

Politisk enighet om døgnåpen kontrollstasjon

– Vi har ikke lov til å gamble med trafikksikkerheten, sier Ingjerd Schou (H).

Kontroll av vogntog

Stortingspolitikere fra både Høyre, Arbeiderpartiet og KrF mener vegvesenets kontrollstasjon på Svinesund må være døgnåpen. Bildet er fra en kontroll på Ørje tidligere i høst.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Transportbransjen i Norge krevde i går at kontrollstasjonen på Svinesund må holde døgnåpent for å få kontrollert flere vogntog på vei inn i landet.

Døgnåpen stasjon vil koste 10 millioner ekstra i året, men forslaget får likevel støtte fra Høyres stortingsrepresentant Ingjerd Schou.

Ingjerd Schou (H) i Transport- og kommunikasjonskomiteen

Ingjerd Schou (H) har sittet i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, og kjenner godt til problematikken rundt utenlandske vogntog.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

– Jeg tror at regjeringen nå må lytte nøye til transportbransjen.

– Jeg har jo fulgt denne bransjen i fire år gjennom transportkomiteen, og det er altfor mange som spekulerer i at Statens vegvesen slår av lysene på stasjonen eller gjør andre tilpasninger for å kunne kjøre inn i Norge med dårlig skodde biler.

Får støtte fra Ap

Over 2 000 vogntog passerer inn og ut av landet over Svinesund hvert døgn. Statens vegvesen får kontrollert bare ett av hundre. Vegvesenet sier de ikke har penger til å holde døgnåpent.

– Det må vi ta oss råd til, mener Ingjerd Schou.

– Jeg tror nesten at vi ikke har lov til å gamble med trafikksikkerheten. De transportørene som spekulerer i å kjøre med dårlig skodde biler inn i Norge må lukes ut.

Det samme sier Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Irene Johansen.

– Norge er jo yttergrensen for Schengen, og det i seg selv tilsier jo at vi burde få døgnåpen grensekontroll. Vi vet at det er mange utenlandske vogntog som er dårlig skodd for norske vintre.

Irene Johansen

Irene Johansen (Ap) tror det vil koste mindre med døgnåpen kontroll enn å ikke ha det.

Foto: Arbeiderpartiet

– Det er et stort problem, og den kostnaden ved å ha døgnåpne kontroller er nok kanskje mindre enn det koster å få dårlig skodde vogntog over grensa, så det syns jeg absolutt vi bør prøve å få til, sier Johansen.

– Koster mer å la være

Vogntog i dårlig stand skaper trafikkaos på norske veier, og det skjer hver vinter. Nå tyder mye på at det er politisk enighet i om at kontrollstasjonen på Svinesund må være døgnåpen, for også vippepartiet KrF mener det samme.

– Det er smart å gjøre med tanke på at vi får lastebiler inn og oppover i landet som ikke er skodd for norske veier, sier stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal.

– Da kan prislappen bli høyere enn ti millioner kroner, og også de menneskelige kostnadene kan bli større.