Hopp til innhold

E18 for smal for midtdelere

E18 mellom Ørje og Hærland må bygges ut hvis det skal bli plass til midtdelere i fremtiden. – Dårlig planlegging, sier NAF og Marker-ordføreren.

E18

Trafikken på E18 øker for hvert år, og nå vurderer Statens Vegvesen å bygge midtdelere for å bedre trafikksikkerheten.

Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen / NRK

Siden veien mellom Ørje og Hærland sto ferdig utbygd i 2003 har det ikke vært dødsulykker her.

Men trafikken øker for hvert år, og nå vurderer Statens Vegvesen å bygge midtdelere for å bedre trafikksikkerheten.

Da må veien gjøres 2,5 meter bredere langs hele strekningen på 15 kilometer, noe som vil koste betydelig med penger, skriver smaalenene.no.

Den lokale avdelingen av Norges Automobilforbund (NAF) mener det er uheldig at veien ikke i utgangspunktet ble bygget med midtdelere.

– Vi er selvsagt glade for at det kommer midtdelere, men er lite imponert over planleggingen. Det burde vært bevilget nok penger den gang, slik at man slapp å bygge på litt etter litt, sier Ivar Frode Andersen, leder i NAF Øvre Østfold.

– Staten må betale

En ombygging av E18 med midtdelere ligger uansett langt frem i tid, men ordføreren i Marker, Stein Erik Lauvås (Ap), gjør det klart allerede nå at regningen ikke betales med bompenger.

Han er enig med NAF i at planleggingen har vært for dårlig fra myndighetenes side. Han mener man burde tatt lærdom av tidligere feilberegninger og heller bygget veien etter de faktiske forholdene.

– Det er staten som må ta den regningen, som en følge av at de ikke var dyktige nok den gang veien ble prosjektert. Det forutsetter jeg, sier Lauvås til NRK.no.

Ikke enig

Det er i forbindelse med neste gjennomgang av Nasjonal Transportplan at spørsmålet om midtdelere på strekningen har kommet opp.

Vegsjefen i Østfold, Turid Stubø Johnsen, er ikke enig i at planleggingen av E18-utbyggingen har vært kortsiktig.

– Kravene til trafikksikkerhet, miljø og fremkommelighet endrer seg år for år. Men det er god standard på veistrekningen per i dag og den er avpasset trafikkmengdene som går der, sier hun.