Hopp til innhold

Delutbygging fordyrer E18

Nye E18 i indre Østfold har blitt opp mot 30 prosent dyrere enn utbyggingen kunne ha vært.

Krangling, stegvis utbygging, og usikker bevilgning fra år til år, har gjort E18 i Indre Østfold opp mot 30 prosent dyrere enn om hele strekningen hadde blitt bygd i ett. Utbyggingen har vært delt opp i hele ni prosjekter.

Dyr veibygging på E18

Det viser evalueringen av prosjektet, skriver Aftenposten. Slik evaluering av store offentlige prosjekter har ikke blitt gjort i Norge før.

E18 gjennom Østfold er sju mil lang, og ble delt opp i ni parseller som skulle bygges ut hver for seg. Spesielt har planleggingen, og bygging av midlertidige på- og avkjørsler gjort prosjektet dyrere.

– Kostnaden blir mellom 20 og 30 prosent dyrere enn hvis veien bygges ut sammenhengende i ett stort prosjekt, sier daglig leder i Vista Analyse Ingeborg Rasmussen, til avisen.

LES OGSÅ:

Øyenstikker ga ekstraregning på 15 millioner kroner

Forskerne konkluderte med at kostnaden er høyere, effektiviteten er lavere og det hele er sløsing med midler.

– Hadde vi fått økonomien på plass, så hadde vi fått en bedre kontinuitet, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen til avisen.

Men dette er ikke det eneste som har fordyret veien gjennom Indre Østfold. Den lille øyenstikkeren «Blodrød høstlibelle» sørget for at prosjektet ble fordyret med 15 millioner kroner.

Ved myrområdet rundt Brutjern i Ørje, like ved svenskegrensen, finnes den største forekomsten av denne arten i Norge. Og akkurat her skal den nye E18 gå.

– Det har gjort at vi måtte ha en mye lenger bru enn det vi hadde tenkt, uttalte Amundsen til NRK.no i fjor.

Ekstrakostnaden bl på 15 millioner kroner.