Hopp til innhold

Bygger korneventyr i Østfold

For tre måneder siden lanserte en samling østfoldbønder en klassisk kornsort på en ny måte. Responsen sprengte alle forventninger. På nyåret kommer det flere Gullbygg-produkter.

Gullbygg
Foto: Rune Fredriksen / NRK

Eventyret startet i 2011, med etableringen av Norsk Matbygg SA. Samvirkeforetaket bygger på et forprosjekt gjort av landbruksavdelingen hos fylkesmannen i Østfold og Det Kongelige Selskap for Norges Vel.

Katrine Kerr Gammelsrød

– Vi ønsker å få fram et sunt, anvendelig produkt, som kan brukes i alle dagens måltider, sier Katrine Kerr Gammelsrød.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

Kornsorten kalles Duga, er basert på en byggsort fremavlet og produsert i Canada. Men det som er å finne i Coop-butikkene er den norske videreutviklingen av dette, sier Norsk Matbygg SAs daglige leder Katrine Kerr Gammelsrød. Hun er en av de tolv bøndene som dyrker det den nye byggsorten.

– Dette er helt norskprodusert, på lik linje med nesten alle andre kornsorter i landet.

Ikke lenger grisefôr

– Hvorfor satset dere på bygg?

– Det dyrkes allerede mye bygg i Norge, på nesten halvparten av kornarealene. Men mesteparten går til grisefôr, under én prosent går til matproduksjon for mennesker, forteller Kerr Gammelsrød.

– Bygg er et av de sunneste kornslag vi har. Det er en av verdens eldste kulturplanter, og en kornsort vi har overlevd på i årtusener. Vi syns det var spennende å ta fram en tradisjonsrik kornsort, og se om vi kan lage god mat av det.

Hege Berg Knutsen

– Vi har lansert sju produkter nå, det kommer fem til i februar, sier Hege Berg Knutsen i Coop.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

– Da fant vi fram til vår egen sort, som vi kaller Duga. Den er spesielt utviklet med tanke på mat. Smak og næringsinnhold er ulikt de sortene som tradisjonelt dyrkes i Norge. Med det så gjør vi det både delikat, sunt og fint å spise.

Slår tilbake

– Hvis bygg er så bra, hvorfor bruker vi det nesten ikke?

– Poteten kom jo for fullt på slutten av 1800-tallet, svarer Kerr Gammelsrød.

– Da byttet vi nok bygget ut med potet i stor grad. Så kom hveten, som har et fint, hvitt utseende, en nøytral smak og er godt egnet for baking.

Vi anslår en omsetning på 70 millioner neste år, langt mer enn vi har planlagt.

Hege Berg Knutsen, merkevareansvarlig i Coop

– Bygg hever jo ikke som hveten gjør, derfor ble nok hveten foretrukket til brødbaking og annen matlaging.

Men i en verden der livsstilssykdommer knyttet til kostholdet kommer byggen tilbake. Bygg er helt klart et sunnere innslag i kosten i hvete, mener Kerr Gammelsrød.

Knuste alle prognoser

Det har Coop merket også, etter snaut tre måneder på markedet.

– Salget har vært formidabelt, i vår målestokk, sier Hege Berg Knutsen, som er ansvarlig for Coops egne merkevarer.

– Vi hadde en prognose som er overskredet langt på alle produkter, faktisk. Dette tegner bra. Vi anslår en omsetning på 70 millioner neste år, langt mer enn vi har planlagt.

– Kortreist mat har et positivt aspekt både miljømessig og for den norske bonden, istemmer Katrine Kerr Gammelsrød.

– Stadig flere blir opptatt av matsikkerheten og råvarenes opprinnelse. Det syns vi som bønder er kjempefint.

Kerr sier de får mange positive tilbakemeldinger fra brukere, fra ernæringsfysiologer og matskribenter, som sammenligner bygget med andre produkter.

Mer på gang i 2015

Overveldende respons fra forbrukerne fører selvsagt til økt produksjon. På nyåret kommer det både mer av det gamle, og nye byggprodukter.

– Vi jobber med å skaffe dyrkere. Neste år blir det Duga-bygg å finne på flere jorder i Østfold, lover Kerr Gammelsrød.

– Det håper jeg jo, sier Hege Berg Knutsen i Coop.

– 12 bønder har dyrket dette fram til nå, og siste prognoser viser at vi trenger flere.