For over femten år siden, i 1999, ble hele bydelen Nyquistbyen i Moss båndlagt for jernbaneutbygging. Det vil i praksis si at alle de rundt 30 gamle arbeiderboligene skal jevnes med jorden for at Intercity-banen skal fram.
Men, etter vedtaket skjedde det lite. Nå innrømmer Jernbaneverket at Moss er et skrekkeksempel på manglende framdrift.
Olav Nordli er kommunikasjonsrådgiver i Jernbaneverket.
– Vi vet ikke om noe annet sted i landet der et byområde har blitt lagt "dødt" i så lang tid uten at den planlagt utbyggingen har kommet. Det er ikke heldig, sier Nordli.
– Vi trodde på dem
Lokalpolitiker Erik Roth-Nilsen fra Arbeiderpartiet har fulgt prosessen hele veien. Han trodde på samferdselsmyndighetene da jernbaneplanene ble vedtatt i 1999. I stedet ble det en ørkenvandring og ingen penger for gjennomføring.
– Det byråkratiet vi møtte var ikke det vi trodde; altså en samarbeidspartner. Det var bare plunder og heft. Det verste med det hele har vært å ikke vite, sier Roth-Nilsen.
Moss kommune valgte å løse ut alle huseierne som ville det i åra etter planvedtaket. Mange av husene ble omgjort til kommunale boliger. Så gikk åra.
Forfall
I dag er Nyquistbyen i Moss som en spøkelsesby. Husene er i forfall og malingen skaller av mange steder. Kommunen gjør bare det aller mest nødvendige vedlikeholdet.
En av de private huseierne som fortsatt er igjen, er Morten Storesund. Han har overtatt huset fra sin svigerfar og velger å holde det noe mer ved like ettersom han leier ut to leiligheter.
– Jeg har akkurat byttet vinduer for mange tusen kroner. De holdt på å falle ut på grunn av råte i karmene. Jeg kan jo ikke la være å skifte dem, sier Storesund.
Han satser på å få et brukbart oppgjør fra Jernbaneverket når den tid kommer, sannsynligvis om et par-tre år.
Er på gang
Moss har i dag toglinja rett gjennom bykjernen i enkeltspor. Planen er å la banen gå inn i en tunnel rett nord for byen, legge den i en bue under Mossefossen og bysentrum, og la sporene komme ut på sørsiden, der stasjonen skal ligge.
Ifølge Jernbaneverket skal Mosse-tunnelen og stasjonen bygges innen 2023, nesten 25 år etter at vedtaket ble gjort.