Investeringsbehovet på bruene i Østfold har nesten doblet seg på bare et par år. I 2012 var prisen beregnet til 350 millioner kroner, mens investeringsbehovet nå er beregnet til 650 millioner. Da er Kjøkøysund den eneste hvor gang og sykkelsti er med i kostnadene i rapporten til Statens Vegvesen.
Seksjonsleder Arne Bjørklund i Statens vegvesen sier det er flere årsaker til at prisanslaget har økt:
– Det er et par tunge bruer som får prisen opp, særlig Kjøkøysund bru og sarpebruene, sier han. Utbedringen av disse vil 420 millioner kroner.
Ikke farlig per i dag
Men Kjøkøysund bru og sarpebruene er ikke alene. I Vegvesenets rapport har 17 bruer fått karakteristikken kritisk.
– Svært kritisk betyr ikke at det er farlig å kjøre på bruene per i dag, betrygger Bjørklund.
– Men hvis man ikke gjør noe, risikerer man at levetiden til byggverket blir kortere. Kritisk i denne sammenhengen er ting som kan utvikle seg på sikt. Vi har jevnlige inspeksjoner og hovedinspeksjoner hvert femte år, så vi har god kontroll på dem.
Stort behov i Sarpsborg
Et av stedene der ny bru er heftig diskutert er i Sarpborg. St. Mariegate bru, den ene av de fem sammenhengende bruene over Sarpsfossen, er i svært dårlig forfatning.
– Det er et stykke fram før vi vet eksakt hvor og når en ny bru over sarpefossen kommer. St. Mariegate bru er i så dårlig tilstand at det ikke vil være forsvarlig å holde den oppe i ti-femten år. Det må bygges ny bru før den nye krysningen er klar, mener Bjørklund.