Hopp til innhold

Nordmenn og svensker uenige om jernbaneutbygging

Svenske myndigheter vil bruke bompenger fra Svinesund for å bygge ut jernbane mellom Norge og Sverige. - Uhørt, sier Høyres Ingjerd Schou.

Køer over Svinesundsbrua
Foto: Hermund Lybeck Kjernli/NRK

Ingjerd Schou (H) i Transport- og kommunikasjonskomiteen

Det er lite trolig at Norges regjering går med på å finansiere togforbindelsen til Sverige med bompenger fra E6, mener Ingjerd Schou (H).

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Trafikken over Svinesund øker stadig, og penger fra bomavgiften på broene bør gå til jernbaneutbygging, mener regionstyrelsen i Västra Götaland.

- Det er uaktuelt, sier Schou.

Svenskene har ikke bevilget penger til å bygge ut jernbanen mellom Norge og Sverige, men i høst begynte det å komme tanker fra lokale politikere om at Svinesund-bommene kunne finansiere mer enn en ny E6.

Schou mener ønsket fra lensmyndighetene viser at de nå har skjønt hvor viktig jernbaneutbyggingen er.

Nå ser de hvor viktig jernbanen er

Bomstasjon Svinesund

Det er ment at den nye E6'en skal betales ned over 20 år. Nå vil svenskene bruke inntektene herfra til å finansiere jernganeutbygging.

Foto: NRK

- Vi har veldig mange svensker som arbeider i Østlandsområdet, fra Trollhättan, Karlstad og så videre, som ønsker større kapasitet på toget.

- Så jeg tror nok at initiativet vitner mer om en erkjennelse av at hvis trafikkutfordringene i grensetraktene skal løses, så må presset på veiene dempes ved at det faktisk blir fortgang i togutbyggingen.

20 år med bompenger

Bomstasjonene ble satt opp for å finansiere oppgraderingen av en fire-felts E6 over grensen. Den nye Svinesundsbrua alene kostet i overkant av 610 millioner norske kroner, og da den ble tatt i bruk i 2005 var planen at den nye strekningen skulle betales ned med bompenger over 20 år. I år er inntektene fra bomstasjonene ved grensen på 169 millioner kroner.

Men det er ikke bare borgerlige politikere som er skeptisk til å bruke bompenger for tog. Det er også fylkesordfører Ole Haabeth (A).

- Jernbaneutbygging bør være statens ansvar, konstaterer Haabeth.