Trafikken over Svinesund øker stadig, og penger fra bomavgiften på broene bør gå til jernbaneutbygging, mener regionstyrelsen i Västra Götaland.
- Les mer:
- Det er uaktuelt, sier Schou.
Svenskene har ikke bevilget penger til å bygge ut jernbanen mellom Norge og Sverige, men i høst begynte det å komme tanker fra lokale politikere om at Svinesund-bommene kunne finansiere mer enn en ny E6.
- Les også:
Schou mener ønsket fra lensmyndighetene viser at de nå har skjønt hvor viktig jernbaneutbyggingen er.
Nå ser de hvor viktig jernbanen er
- Vi har veldig mange svensker som arbeider i Østlandsområdet, fra Trollhättan, Karlstad og så videre, som ønsker større kapasitet på toget.
- Så jeg tror nok at initiativet vitner mer om en erkjennelse av at hvis trafikkutfordringene i grensetraktene skal løses, så må presset på veiene dempes ved at det faktisk blir fortgang i togutbyggingen.
20 år med bompenger
Bomstasjonene ble satt opp for å finansiere oppgraderingen av en fire-felts E6 over grensen. Den nye Svinesundsbrua alene kostet i overkant av 610 millioner norske kroner, og da den ble tatt i bruk i 2005 var planen at den nye strekningen skulle betales ned med bompenger over 20 år. I år er inntektene fra bomstasjonene ved grensen på 169 millioner kroner.
Men det er ikke bare borgerlige politikere som er skeptisk til å bruke bompenger for tog. Det er også fylkesordfører Ole Haabeth (A).
- Jernbaneutbygging bør være statens ansvar, konstaterer Haabeth.