Hopp til innhold

Besøkssvikt hos Årets kino

Reklamefri barnefilmer og 15000 færre kinobesøkende, gjør at kinoen taper penger.

Fredrikstad kino

Fredrikstad kino sliter med besøkstallene.

Foto: Shemsi Bunjaku / NRK

Fredrikstad kino har tapt hundre tusen kroner etter at de kuttet ut reklame for de minste barna. Neste år utvides ordningen og da kan kinoen tape en halv million kroner. Men det er ikke bare der kinoen sliter.

Det er alltid negativt å miste inntekter, men vi har gjort et godt valg, etter min mening.

Jørgen Søderberg Jansen

Kinosjef Jørgen Søderberg Jansen, mener dette er en bra ordning til tross for inntektstap. Totalt i år går kinoen med et underskudd på over tre millioner kroner.

Kinoen viser et negativt resultat på 3,2 millioner kroner, viser tallene som legges frem for Kulturutvalget neste uke.

Det er først og fremst inntektene det går hardt utover, med et minus på 2,7 millioner kroner.

Mindre penger i kassa

Rådmannen begrunner dette både med mindre reklameinntekter på grunn av redusert reklame foran barnefilmene for de minste. Det andre er 15.000 færre besøkende i år, sammelignet med i fjor. Det igjen gir mindre penger i kassa til billetter, kiosk og reklameinntekter.

Jørgen Søderberg Jansen

Kinosjef i Fredrikstad, Jørger Søderberg Jansen, håper på flere publikumsvinnere neste år.

Foto: Nina Marie Askim/NRK

Kinosjef Jørgen Søderberg Jansen, som denne uken mottok prisen for Årets kino for 13. gang på vegne av Fredrikstad kino, sier det er store svigninger som gjør utslaget.

Mens sommeren i fjor ble bedre takket være Kon-Tiki i august, kom ikke publikumsfavoritten Jul i Flåklypa før i november. Årets kinosommer har både manglet de store trekkplasterne og et regnfult kinovær.

Julen en god kinotid

– Vi jobber hele tiden for at det skal være et godt kinotilbud, men det er svigninger. Nå kommer Hobbiten i desember og vi håper også den trekke mange. I tillegg er også julen en god tid for kino.

Desember er alltid en god kinotid, solan Ludvig har gått bra. Gode filmer og mye folk, er det vi lever av, sier han.

Hva med inntektstapet på barnefilmer uten reklame?

– Det er alltid negativt å miste inntekter, men vi har gjort et godt valg, etter min mening, som mange andre bør følge etter. Selv om det er lov å vise reklame foran filmer, betyr ikke det at vi må gjøre det. Vi tar vårt eget valg.

Neste år utvides ordningen og det vil bety et inntektstap på en halv million kroner, opplyser Søderberg Jansen.