Båtpuss - FARLIG BUNNSTOFF: Slik ser det ut etter at regnvær har spredd bunnstoffet på bakken under båtene som sto her. Prøver fra grunnen på land og fra havbunnen ved norske marinaer er ofte svært forurenset. - Foto: Ren Marina /

FARLIG BUNNSTOFF: Slik ser det ut etter at regnvær har spredd bunnstoffet på bakken under båtene som sto her. Prøver fra grunnen på land og fra havbunnen ved norske marinaer er ofte svært forurenset.

Foto: Ren Marina

- Dagens båtpuss kan ikke få fortsette

Hver fritidsbåt avgir over fire kilo farlig avfall, men fire av ti båteiere vet ikke at båtbruken skader miljøet.

Med tidlig vår og mye sol i store deler av landet er det mange båteiere, som er i gang med eller verker etter å sette båten på vannet.

Men den årlige båtpussen kan være et mareritt for det miljøet som båteierne elsker å ferdes i.

- Slipestøv, maling og bunnstoffrester er farlig avfall og skal håndteres deretter. Heldigvis får stadig flere marinaer på plass gode ordninger for dette, sier Christian Henrik Andresen i Norsk Gjenvinning.

Les også:

Båtpuss - BÅTPUSSEPÅSKE: Glitrende sjø ligger og venter på at rundt 600 000 fritidsbåter skal bli tatt i bruk for sesongen.NRK

BÅTPUSSEPÅSKE: Glitrende sjø ligger og venter på at rundt 600 000 fritidsbåter skal bli tatt i bruk for sesongen.

Foto: NRK

Tror ikke båtbruk er negativt for miljøet

En fersk landsdekkende undersøkelse, gjennomført av YouGov for Norsk Gjenvinning, viser at to av tre østlendinger mener den enkelte båteier selv må ta ansvar for at ikke båtpussen skader miljøet.

En annen nylig gjennomført undersøkelse av Norboat og Kongelig Norsk Båtforbund blant båteiere, viser at fire av ti båteiere ikke tror bruk av fritidsbåter påvirker miljøet negativt.

- Dette er overraskende mange og viser at vi fortsatt har en lang vei å gå for å avlive gamle myter om at dagens bunnstoff ikke er farlig eller at litt ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen, sier Thomas Hartung, daglig leder i Ren Marina.

Les også:

Båtmotorer - FARLIG GIFT. Ny forskning viser at kjemikaliene og miljøgiftene vi omgir oss med gjør enda større skade enn tidligere antatt. Vannprøver fra ulike marinaer viser tydelig at ikke alle båteiere tar ansvar for at det farlige avfallet ikke kommer inn i økosystemet. - Foto: Rainer Prang / NRK

FARLIG GIFT. Ny forskning viser at kjemikaliene og miljøgiftene vi omgir oss med gjør enda større skade enn tidligere antatt. Vannprøver fra ulike marinaer viser tydelig at ikke alle båteiere tar ansvar for at det farlige avfallet ikke kommer inn i økosystemet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Helseskadelige områder

Klima og forurensningsdirektoratet (Klif) undersøkte i fjor 13 småbåthavner i landet.

Det ble påvist store giftforekomster i alle havnene, med miljøgifter som kobber, sink og PCB.

Forurensningen skjer fordi sjøbunnen blir så forgiftet av båtpussen, og flere småbåthavner er så forurenset av miljøgifter at det er helseskadelig å oppholde seg der.

Klif-direktør Ellen Hambro sa til NRK i forbindelse med undersøkelsen, at det ikke er tvil om giftstatusen, og at det trolig er like ille landet over.

- Her er det både båtfolket og og småbåthavn-eierne som synder mot egne regler, sa Hambor.

- Pass på barna

Per-Erik Schulze i Naturvernforbundet sier bunnstoff, som brukes for å sikre båtene mot vann i skroget og å holde dem glatt og ren, er blant det det farligste.

Han ber båtfolk om å holde kontroll på dette, samtidig som han ber foreldre om å være på vakt mot at barn leker i jord i båthavner.

- Ikke sett barna med bøtte og spade i båthavnjord, sier Schulze.

I følge Norsk Gjenvinning viser ny forskning at kjemikaliene og miljøgiftene vi omgir oss med gjør enda større skade enn vi antok tidligere.

Til og med svært små mengder kan påvirke fostre og kan gi en rekke fysiske og psykiske sykdommer.

- Kan ikke fortsette

- Båtpussen, slik den ofte foregår i dag, kan ikke fortsette. Her har både myndighetene, marinaene og forbrukerne et ansvar, sier Thomas Hartung i Ren Marina.

I samarbeid med Norsk Gjenvinning gjennomførte Ren Marina et pilotprosjekt i 2010 ved Lindøya slipp, Malmøya slipp og Øvre Bragernes motorbåtforening, som tilsammen hadde 360 båter i opplag.

I løpet av 40 vårdager ble det samlet inn i gjennomsnitt 4,2 kilo farlig avfall per båt - 1,5 tonn til sammen.

Ren Marina regner med at det er rundt 600 000 norske fritidsbåter på sjøen hvert år, noe som gir 2 500 tonn farlig avfall som må samles inn.

Pressenytt/NRK